Pista Aeroport Barcelona - el Prat

(ACN) El govern de la Generalitat ha aprovat aquest dimarts la seva proposta per modificar la configuració actual de les pistes a l’aeroport del Prat durant quatre hores al dia els mesos de juliol i agost. La iniciativa, que el president Pere Aragonès ja va anunciar dijous passat, permetria “millorar la connectivitat intercontinental i la competitivitat” i alhora “minimitzar l’impacte sobre l’entorn”. El pla vol mantenir la inversió de 1.700 milions proposada per Aena l’any 2021, però destinar els 262 milions previstos per ampliar la pista a mitigar el soroll dels avions. En la seva proposta, l’executiu també destaca que vol la terminal satèl·lit al Prat, més activitat a Reus i Girona i incorporar-se en la governança de la gestió dels aeroports.

El govern proposa un canvi en la configuració del funcionament de les pistes en els moments de més necessitat, en què s’assoleix el màxim de la capacitat disponible de l’aeroport i en què es preveu que hi hagi més demanda de vols de llarg radi. Això s’estipula, per ara, per als mesos de juliol i agost, entre les 10 i les 14 h.

El govern català defensa que la seva proposta no té afectació en els espais naturals protegits, tampoc posa en risc el desenvolupament del Port i minimitza els impactes acústics sobre les urbanitzacions de l’entorn, especialment a Gavà. Així mateix, considera que s’impulsa la connectivitat intercontinental de l’aeroport amb la promoció dels vols de llarg radi i corregint l’excessiu pes de les companyies de baix cost. Finalment, també destaca el paper complementari dels aeroports de Girona i Reus.

Aragonès ja va anunciar la setmana passada que el govern portaria aquesta proposta a la taula de la comissió tècnica Estat-Generalitat sobre l’aeroport. El Govern espanyol, però, ja va anunciar que rebutjava aquesta proposta perquè és “de molt curt abast” que “empitjora l’acústica” de l’aeroport.

Les aerolínies ho titllen de pedaç

El president de l’Associació de Línies Aèries (ALA), Javier Gándara, ha qualificat de pedaç per a aquest estiu la proposta de la Generalitat. Gándara ha afirmat que és una solució que parteix d’una manca de visió ja que, ha dit, es tracta de buscar una solució estructural per als propers anys.

Segons Gándara, la proposta inicial d’Aena d’ampliar mig quilòmetre la tercera pista tenia un “gran avantatge”, ja que els avions també s’enlairarien 500 metres abans i de seguida virarien cap a l’esquerra i causarien menys impacte acústic als veïns. El president de les aerolínies ha insistit que el problema de l’aeroport del Prat és estructural. “No ho diem nosaltres, ho diu Eurocontrol”, ha comentat en la roda de premsa.

El president de les aerolínies també ha rebutjat que el trànsit aeri es pugui derivar fàcilment als aeroports de Girona i Reus. “Quan una companyia aèria té uns ‘slots’ històrics, no se la pot fer fora”, ha sentenciat.