Cares llargues en un acte convocat d’urgència aquest dijous al matí, poques hores abans que els grups municipals de CiU i el PP aprovin conjuntament la reforma del Port Vell que preveu la construcció d’una marina de luxe per a iots de gran eslora. L’escenari triat per a la roda de premsa ha estat la Facultat de Nàutica, l’edifici de la qual es troba a Pla de Palau (a tocar de la futura nova marina) i que la UPC té la intenció de vendre per sanejar una part dels comptes. En l’acte hi han participat membres de la Facultat, els presidents dels grups municipals que s’oposen a la mesura: Jordi Martí (PSC), Rircard Gomà (ICV-EUiA) i Jordi Portabella (UxB), així com l’exregidora de Ciutat Vella Itziar González, representants de la FAVB i entitats de la Plataforma Defensem el Port Vell.

Veïns i oposició han coincidit a criticar el que consideren una “operació especulativa que respon als interessos privats” i feta sense negociar amb els veïns, amb els quals afirmen que no s’ha comptat en cap moment durant tot aquest procés i els quals denuncien que l’Autoritat Portuària els ha amagat informació durant els darrers mesos. La presidenta de l’Associació de Veïns de l’Òstia, Gala Pin, ha afirmat que l’aliança entre CiU i PP se segella “per vendre el Port Vell a la multinacional Salamanca Group”.

En una nota de premsa, la Plataforma Defensem el Port Vell ha afirmat que aquest projecte “fa visible de nou l’obstinació per promoure un model de ciutat excloent i privatitzat només a l’abast d’alguns” i ha alertat del perill que es doni un nou cas de “privatització de l’espai públic, com va ser per exemple la construcció de l’hotel vela o del complex comercial del Maremagnum, ben a prop de les immediacions del Port Vell”. Les 35 entitats que pertanyen a la plataforma afirmen que la iniciativa hauria de tenir en compte l’impacte social i mediambiental per a les persones que viuen en aquest barri i reclamen que el port estigui obert a la ciutadania per “poder gaudir de la cultura marítima que és part del patrimoni històric i social” de la ciutat.

La plataforma rebutja en aquest text la construcció de barreres en aquest espai, que es pot convertir en “zona d’alta seguretat” i també s’oposen a la construcció del mur que preveu el projecte al Moll d’Espanya perquè creuen que “suposaria l’anul·lació de l’horitzó de la Barceloneta i el Gòtic llevant”. A més, alerten que un futur augment dels preus de l’habitatge fruit d’aquesta operació que titllen d’especulativa, “produirà una nova expulsió de veïns que no podran pagar els preus del lloguer del barri” i adverteixen que el projecte amenaça d’arraconar la pesca al Port Vell i abocar-la a desaparèixer a la ciutat de Barcelona.

L’exregidora del districte de Ciutat Vella Itziar González ha afirmat que “aquesta operació posa sobre la taula la poca qualitat democràtica del govern municipal” i ha dit que suposa el “trencament de la participació del moviment veïnal” en les decisions que afecten la ciutat. En aquest sentit, i per afavorir el debat sobre el clúster nàutic i la marina del Port Vell, el professor de l’Escola de Camins, Canals i Ports, Francesc Magriñán, ha anunciat que els propers dies s’organitzaran sessions de treball i debats seriosos per obrir un procés intercanvi d’opinions “necessari” i que el professor creu que el govern municipal no ha afavorit durant els darrers mesos.  Francesc Magriñán s’ha mostrat favorable a revisar el Pla general metropolità i repensar la fisonomia de la zona, “però no a costa de vendre el Port Vell”.