Els treballadors de la Residència Bertran Oriola, ubicada a la Barceloneta, denuncien manca de mitjans per assistir els usuaris d’aquest centre residencial. Han fet pública la queixa a través d’una carta enviada a la plataforma Víctimes Bertran i Oriola. Es tracta d’una residència on durant els moments més durs de la covid hi van morir 42 de les 92 persones que hi vivien. En la missiva, expliquen que la pandèmia els va deixar una lliçó: “No volem errors en l’assistència“. L’empresa gestora, el Grup Pere Mata, assegura que “les afirmacions dels treballadors són rotundament falses“.
Denúncies a Benestar Social i inspeccions sorpresa
Les queixes dels treballadors a la gestió de la Residència Bertran i Oriola no són noves. En aquest centre, durant la pandèmia van morir gairebé la meitat dels residents, fet que va provocar queixes de familiars i treballadors. La situació va culminar amb la intervenció de l’equipament per part de la Generalitat de Catalunya.
Des del juny passat, el Grup Pere Mata és el gestor del centre. La plataforma Víctimes Bertran i Oriola, que es va crear durant la pandèmia, assegura que s’han alarmat en rebre la carta. L’Enriqueta López, presidenta de l’entitat, afirma: “No ens quedarem de braços plegats. Començarem a denunciar a Benestar Social, a inspecció. Volem que hi hagi inspeccions sorpresa, no de les que avisen mig mes abans”.
Volem que hi hagi inspeccions sorpresa, no de les què s’avisen mig mes abans”
Les entitats del barri, en alerta
A les entitats del barri, com l’AV de l’Òstia, també els preocupa la nova gestió de la residència. La Lourdes López, membre d’aquesta entitat veïnal, assegura amb rotunditat: “Demanarem caps, demanarem responsabilitats“. Pel que fa al material, denuncia que manca, per exemple, de vaixelles, mantes i menjar“.
La Lourdes López no acaba d’entendre què passa amb aquesta residència. “És que no són conscients que aquest lloc és com la continuació dels habitatges de la nostra gent gran“, afirma.
Demanarem caps, demanarem responsabilitats. És que estem parlant de vaixella, de menjar”
Denúncia dels fets al Síndic de Greuges
L’Helena Llauradó Rizo és filla d’una usuària de la residència. “La meva mare fa sis anys que hi viu. Hem viscut molts canvis de gestió però no ha canviat res”. Explica que ella i la seva germana estan recollint tota la documentació necessària per denunciar els fets al Síndic de Greuges. “Aquí estan passant negligències amb totes les lletres. El tema mèdic és vital, i també l’alimentació”, diu.
A més de la manca de determinats materials, com ara vaixella o bolquers, la carta dels treballadors parla també de manca de material d’higiene i de manca de substituts quan algun treballador es posa malalt.
La nova gestora ho desmenteix tot
El director tècnic del Grup Pere Mata, Jordi Guasch Tardà assegura que “les afirmacions que es detallen a l’escrit dels treballadors són rotundament falses“.
Guasch explica que durant l’any que fa que gestionen la residència “s’han realitzat diverses inversions i millores addicionals a la residència, com ara la remodelació de l’espai de recepció, la rehabilitació general de les habitacions, entre altres”. Pel que fa al tema de l’alimentació explica que s’ha creat una comissió de cuina formada per usuaris, familiars i treballadors.
Les afirmacions que es detallen a l’escrit dels treballadors són rotundament falses”
Per la seva banda fonts del Departament de Drets Socials asseguren que “en el seguiment corresponent al 2022 es va constatar que les quantitats de menjar són correctes i que es disposa d’una programació dels menús supervisada per la responsable higiènica sanitària. Les mateixes fonts afegeixen que “pel que fa a parament de la llar, les mateixes condicions d’execució de la provisió estableixen que és l’entitat qui s‘ha de fer càrrec de renovar-lo, a més de mantenir-lo i conservar-lo“.