Aquest dimarts i dimecres 71.500 alumnes, 13.000 dels quals a Barcelona, fan les proves en 553 centres públics i 517 centres concertats i privats. El Departament d’Ensenyament ha desplegat 2.000 professors per poder-ho portar a terme, i 1.000 docents més treballaran en la correcció de les proves, que fa set anys que es convoquen.

Es calcula que el 3 d’abril, els centres tindran els resultats d’unes proves que tenen caràcter diagnòstic i no marquen, en cap cas, la superació  de l’etapa. L’objectiu, asseguren des del Departament d’Ensenyament, és saber si els alumnes han assolit el nivell de les matèries bàsiques en aquest darrer curs de l’etapa obligatòria.

Aquest dimarts fan exàmens de català, castellà i matemàtiques. Dimecres serà el torn de la llengua estrangera (71.142 alumnes faran la prova d’anglès, 324 la de francès i 74 la d’alemany), la competència cientificotecnològica, i l’aranès, a la Vall d’Aran, on la fan 69 alumnes.

Alumnes amb excés d’informació

Aquest any hi ha canvis en aquestes proves que es fan des de fa set anys. Per comprovar que la comprensió lectora dels alumnes de 4t d’ESO està adaptada a la situació actual -caracteritzada per un excés d’informació, com ha assegurat Joan Mateo, president del Consell d’Avaluació-  les proves de competències bàsiques incorporen aquest any un exercici de redacció que ha de posar a prova aquesta capacitat lectora dels estudiants, perquè demostrin la seva capacitat de relacionar informació i distingir la més significativa.

És una de les novetats d’aquest dimarts en les matèries lingüístiques, en què els alumnes han hagut d’analitzar un text de Pío Baroja i el relat d’un estudiant d’Erasmus a Nàpols. En el cas de les matemàtiques, segons diuen els alumnes, han hagut de pensar més.

L’USTEC-STEs rebutja les proves per antipedagògiques

El sindicat de l’Ensenyament de Catalunya, USTEC, ha volgut donar suport a aquelles famílies i estudiants que s’oposen a aquestes proves. El sindicat critica que el Departament d’Ensenyament, aplicant criteris de la LOMCE, fa anys que utilitza els resultat d’aquestes proves de competències com a indicador per fer rànquings i classificacions de centres. És el cas del Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans, que critiquen que les competències bàsiques són unes proves imposades i rebutgen la idea de convertir l’educació en una competició. “És un sistema competitiu”, explica Ramon Font, portaveu nacional d’USTEC-STEs. “Són sistemes estandaritzats. Volen controlar el que estem fent des del poder et diuen què és el que has d’ensenyar”, afegeix.