Tot i que el Ministeri de l’Interior no ho confirma, betevé ha pogut saber que han marxat els agents de les Unitats de Prevenció i Reacció (UPR), és a dir, les de les intervencions ràpides. Els que s’han quedat aquí formen part de les Unitats d’Intervenció Policial (UIP) que, segons fonts oficials de la Policia Nacional, estaran a Catalunya fins al 21-D per reforçar els Mossos d’Esquadra, en cas que sigui necessari, i la vigilància antiterrorista.

D’aquesta manera, l’operació per aturar el referèndum de l’1-O, coneguda amb el nom de Copèrnic, encara la recta final. Va començar a mitjans de setembre amb l’arribada de dos vaixells al Port de Barcelona, on s’han allotjat la major part dels agents que el Ministeri de l’Interior va enviar a Catalunya. Gairebé dos mesos després de la seva arribada i després que s’hagi prorrogat l’estada dels vaixells al Port diverses vegadesa partir d’aquest dijous la situació laboral dels agents torna a la normalitat. Des de mitjans de setembre tenien les vacances i els permisos suspesos, però en una ordre que ha enviat aquest dimecres la Direcció General de la Policia s’informa que els agents destinats a Catalunya “ja sigui amb caràcter definitiu o provisional, desenvoluparan els serveis conforme al règim de jornada laboral i horari reglamentàriament establert”.

Els sindicats critiquen la coordinació policial de l’1-O

Diversos sindicats de la Policia Nacional critiquen que el dia del referèndum de l’1 d’octubre les forces i cossos de seguretat de l’Estat van actuar “tard i malament”. Alguns ho atribueixen a la suposada inacció dels Mossos d’Esquadra, mentre que d’altres n’acusen directament Diego Pérez de los Cobos, el coronel de la Guàrdia Civil designat coordinador de tots els cossos l’1-O. Expliquen que calia prevenir abans que s’ocupessin els col·legis electorals per evitar el desallotjament i provocar imatges com les que es van veure, diuen. També retreuen al ministeri que en certes ocasions no els han deixat actuar com ara per la vaga general del 8 de novembre, quan es va tallar carreteres i es van ocupar les vies de l’AVE de l’estació de Sants, a Barcelona, i també a Girona.