Les obres per al soterrament de l’R2 s’apropen cada cop més al barri de Vallbona. Amb la connexió amb el túnel de Montcada i el cobriment de la vies d’entrada a la ciutat, el tren deixarà de ser una barrera entre aquest barri de la Zona Nord i el riu Besòs. Adif preveu que les maquinària entri a Vallbona durant el darrer trimestre de l’any i a la tardor començaran les primeres afectacions. Aquesta setmana l’empresa d’infraestructures ferroviàries s’ha trobat amb els veïns per explicar més detalls sobre quin serà l’impacte dels treballs, que tindran una durada de cinc anys.

Es tracta d’una obra d’envergadura que es durà a terme en un barri petit de poc més de 1.000 habitants. A dins el túnel les obres no s’aturaran a la nit i en superfície els treballs es faran des de les 8 h fins a les 23 h, segons Adif.

Zones logístiques i afectacions per les obres

Sobre el terreny s’hi ubicaran tres zones per apilar el material. Una primera s’ubicarà en el camp de futbol actual del Racing Vallbona, que s’haurà de traslladar provisionalment. Un segon espai logístic ocuparà una part dels terrenys de La Ponderosa, un fet que ha agafat per sorpresa els veïns. Per últim, la tercera zona s’instal·larà a l’altra banda de les vies, on fins fa poc hi havia uns petits horts i barraques.

Pel que fa a la mobilitat, s’ha descartat fer servir el vial paral·lel al riu Besòs com a pas per als vehicles pesants. Segons l’empresa estatal, els camions travessaran el nou pont del carrer d’Oristà, encara en obres, com a alternativa. Aquest canvi no ha agradat els veïns perquè assenyalen que aquest calaix havia de fer-se servir provisionalment com a pas de vianants. A més, els vehicles de l’obra circularan per dins el barri, passant per equipaments com un institut escola i una residència. “Hi haurà un impacte molt més gran de vehicles pesats dins de la zona més urbana. I, a més, faran servir una part dels terrenys de La Ponderosa per apilar materials”, denuncia Zaida Palet, associació ecoveïnal Vallbona Viu.

El Racing Vallbona, decebuts amb el traslladat

Es preveu que entre juny i juliol comencin les obres ja licitades per construir el camp provisional dins el barri on s’ha de traslladar el Racing Vallbona. Segons se’ls ha informat, el club haurà de d’abandonar les instal·lacions a l’octubre, però previsiblement l’obra de l’altre camp no estarà enllestida. Des de l’entitat lamenten aquest retard.

“No se n’adonen del que ens estan fent com a club i com a barri. Estem d’acord que tot és per millorar, però és un pal perquè haurem de marxar al camp de Ciutat Meridiana un temps i no podrem jugar al barri, en un moment esportiu molt bo per al club”, explica José Palomo, presidents del Racing de Vallbona.