El Consell de Ministres ha aprovat licitar la construcció d’una variant soterrada al barri de Vallbona a través d’Adif. L’operació, amb una inversió de 143,8 milions d’euros, preveu el soterrament del tram de l’R2 des del Punt Verd de Vallbona fins al Nus de la Trinitat, un total d’1,5 km de recorregut.

L’actuació també inclou la canalització de les aigües subterrànies amb un nou sistema hidràulic. Tot plegat, per incrementar la integració entorn de la línia d’alta velocitat Madrid-Barcelona – Frontera francesa.

Millores respecte al traçat actual

Amb la nova variant de la línia convencional se’n millorarà el traçat actual, amb la supressió del revolt existent i dels encreuaments de vies en un mateix nivell. S’hi incorpora una tercera via que anirà en paral·lel al de la línia d’alta velocitat.

L’eliminació de l’actual traçat en superfície a Vallbona i a Montcada i Reixac comporta una gran transformació urbanística al barri. D’una banda, es guanyarà seguretat per als veïns amb la supressió de dos passos a nivell. De l’altra, es guanyaran espais nous per a la dinamització socioeconòmica.

Túnel de la Trinitat

Endarreriment en la licitació de les obres

La inflació i la guerra a Ucraïna van apujar l’any passat els preus dels materials i van obligar a licitar novament el soterrament de les vies d’Adif de l’R2 per a Montcada i Vallbona el novembre de 2022. Una mesura que ajorna uns sis mesos l’inici d’unes obres molt esperades per als veïns.

Adif farà servir el camp del Racing Vallbona, situat a pocs metres del traçat ferroviari, com a magatzem. El club de futbol del barri, el Racing Vallbona, s’haurà de traslladar a un camp provisional mentre se soterren les vies.