Un calaix de formigó armat d’11 metres d’amplada, sis d’alçària i més de 13 metres de llarg descansa a escassos centímetres del turó que suporta les vies d’Adif al carrer d’Oristà. Serà el pas de vianants que, si no sorgeixen complicacions, el veïnat de Vallbona estrenarà a partir de la primavera. Servirà per travessar de forma segura el barri de punta a punta, tot evitant el pont dels Dos Ulls actual, on els qui van a peu comparteixen espai amb els vehicles i sense vorera. Actualment, aquesta és l’única connexió entre les dues meitats del barri i un semàfor en regula l’accés, però no elimina tot el risc.

El gran calaix de formigó s’ha construït allà mateix amb la intenció de col·locar-lo sota les vies amb uns gats hidràulics que l’empenyeran uns 20 metres, a través del turó. Es tracta d’una operació complexa, amb un pressupost total de 2,42 milions d’euros, que dona resposta a una reivindicació històrica veïnal. L’actuació també ha obligat a apuntalar les vies de tren per evitar riscos. Són vies de servei d’Adif i es mantenen en funcionament.

Un pas per a vianants… de moment

Un cop el calaix comuniqui les dues bandes del barri, s’urbanitzarà l’entorn que hi dona accés i s’obrirà als vianants. Tanmateix, el faran servir alguns anys de forma provisional, ja que un cop s’hagin soterrat les vies de l’R2 que travessen el barri ben a prop d’aquest pont, està prevista una reurbanització total de la zona que intercanviarà els usos dels dos ponts. El Dos Ulls actual serà per als vianants, envoltat d’àrea pacificada, i el pas nou es deixarà per al trànsit rodat.

Les obres s’engloben en el projecte de transformació AgroVallbona, que vol aprofitar els horts de La Ponderosa, el rec Comtal i la recuperació de l’edifici de l’antiga Granja del Ritz com a eix de promoció socioeconòmica de la zona. 

La banda del turó on apareixerà el calaix empès sota les vies, just al costat del pont dels Dos Ulls