El serial de contratemps dels futurs túnels de Glòries suma un altre capítol. Si bé la setmana passada es va saber que els treballs tindran un sobrecost d’11 milions d’euros, ara fonts tècniques properes als treballs han assegurat que s’ha posat en risc, de forma greu, el pas de trens pel subsol a causa de les injeccions de formigó. Així ho ha avançat ‘La Vanguardia’ aquest dilluns.

Aquestes injeccions eren un pas previ al foradament del túnel per on passaran els cotxes: calia reforçar amb pantalles de formigó els laterals de tres túnels de Rodalies i un altre de Metro (que creuen de nord a sud la plaça) per evitar esfondraments. Durant aquests treballs, però, part de material injectat es va escolar a la zona de vies; concretament a la de les línies R3 i R4.

Creuament de culpes

Les mateixes fonts tècniques han confirmat a betevé que hi va haver dues incidències greus l’abril del 2016. En la primera d’aquestes (6 d’abril) es va escolar formigó per un clavegueró abandonat i va anar a parar a les vies de Rodalies; va passar de nit, quan ja no circulaven trens. La segona filtració va ser tres setmanes després (28 d’abril). En aquesta ocasió es va filtrar bentonita (és a dir, una barreja d’aigua amb pedres fangoses) durant el dia i, segons les fonts consultades, va caure a sobre d’un dels trens.

L’Ajuntament atribueix aquesta darrera incidència a una permeabilització deficient d’un mur contigu a les vies que, assegura, va ser reforçat immediatament. De la seva banda, el consistori assegura que cap d’aquestes incidències no ha suposat “un risc en cap moment” i “no es va parar la circulació de trens”; a més, adverteix que Adif “va donar el vistiplau als treballs”. Tot i això, les fonts tècniques consultades per betevé han dit que l’empresa que fa els treballs va entonar el “mea culpa”.

La constructora, sota vigilància

Arran dels incidents es va prohibir treballar durant els horaris de circulació de trens, tal com reflecteix l’auditoria publicada la setmana passada. Precisament, aquest informe acusa les constructores de no haver comprovat prou l’estat del subsol de Glòries abans de començar a treballar. En aquest sentit, el primer tinent d’alcalde, Gerardo Pisarello, ha reiterat que l’Ajuntament “anirà fins al final” per depurar responsabilitats per l’endarreriment de les obres i el sobrecost.

Paral·lelament, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha anunciat l’obertura d’un expedient informatiu “amb tota rapidesa” a Renfe. Rull ha lamentat que l’empresa no hagués informat la Generalitat sobre les incidències, un fet que ha qualificat d’“inacceptable”.