De moment, els LED només s'han instal·lat en un petit tram de 32 metres a l'entrada del túnel de la Vila Olímpica de la ronda del Litoral. Són 52 projectors que, segons els fabricants, milloren la visibilitat dels conductors. Així es veu en el tram iluminat per LED... I així en l'altre sentit amb els llums tradicionals. FRANCISCO JAVIER NAVARRO, director tècnic de Manteniment Rondes AMB "La luz blanca permite distinguir mejor los objetos y los colores y da sensación de más luz y confort." Tot i que els projectors són més cars que l'enllumenat tradicional, a la llarga s'espera que permetin reduir un 45% el consum elèctric. Això és deu, en part, al fet que són regulables. Ara estan funcionant a màxima potència, però això es pot ajustar en funció del trànsit i del moment el dia. "En días festivos en que hay menos tráfico, podríamos bajarla y de noche a determinadas horas tambien." Entre els avantatges d'aquest tipus de llums, la seva vida útil, d'unes 100.000 hores.Una il·luminació més duradora, versàtil i a la llarga més barata que pot acabar substituint l'enllumenat antic de les rondes que ja té més de 20 anys. Un cop s'acabi aquesta prova pilot, al desembre, i si té èxit, aquest leds podrien substituir tot l'enllumenat de la ronda del litoral i la ronda de Dalt. Un canvi en la il·luminació que està pressupostat en uns vuit milions d'euros.

Des del juny, al túnel de la Vila Olímpica de la ronda del Litoral s’hi està provant un sistema de llums LED d’última generació que, segons els fabricants, millora la visibilitat i permet un estalvi energètic del 45 %. Aquest enllumenat podria acabar substituint a les rondes els tradicionals llums de vapor de sodi de color groguenc.

Al desembre s’acabarà la prova pilot que ha permès instal·lar 52 projectors de llum LED a la ronda del Litoral. S’han col·locat en un tram inicial de 32 metres a l’entrada del túnel de la Vila Olímpica, en sentit Besòs. L’Àrea Metropolitana de Barcelona ha volgut provar aquest nou enllumenat que ha de permetre estalviar un 45% de consum energètic quan funcioni a ple rendiment.

Segons Francisco Javier Navarro Rodríguez, director tècnic del Contracte de Manteniment de l’AMB, aquest sistema millora la visibilitat dels conductors perquè “la llum blanca permet distingir millor els objectes i ofereix més confort”. Destaca també que aquesta il·luminació ofereix més bon rendiment i menor consum que els tradicionals llums de vapor de sodi. Tot i que els projectors LED són més cars, Navarro destaca que la inversió inicial podria recuperar-se en set anys.

Entre els avantatges d’aquests llums hi ha la possibilitat de regular-ne la intensitat i adaptar-la “depenent del volum de trànsit i el moment del dia”. Per tot plegat, quan s’acabi aquest període de prova, al desembre, l’AMB decidirà si instal·la més projectors LED d’aquest tipus a altres trams de les rondes del Litoral i de Dalt, per substituir les llums de vapor de sodi que tenen més de 20 anys i estan acabant la seva vida útil.