L’extensió de l’ús de pantalles entre els més petits s’ha convertit en un maldecap per a les famílíes. Infants i fins i tot nadons agafen per primer cop un mòbil o una tauleta a edats cada cop més primerenques i això ja està tenint conseqüències en el seu desenvolupament. Així ho alerta l’Associació Catalana de Llars d’Infants que informa que dos de cada tres centres ja han detectat que la sobreexposició a mòbils i tauletes està retardant l’adquisició del llenguatge. També està afectant les relacions socials i l’alimentació dels infants d’entre zero i tres anys. Ho han identificat després de fer una enquesta entre un centenar de centres.

Tenim nadons de 20 mesos que no saben posar-se les sabates però sí fer anar el mòbil”
Rut Baqués, portaveu de l’Associació Catalana de Llars d’Infants

Retards psicomotrius i baixa tolerància a la frustració

Els centres infantils ho han pogut constatar, no només amb l’observació directa de les alteracions en els menors, sinó també parlant amb les famílies. “Tenim nadons de 20 mesos que no saben posar-se les sabates però sí fer anar el mòbil”, explica la Rut Baqués, portaveu de l’entitat.

Un 75 % dels centres han constatat un augment d’afectacions en el llenguatge (alteracions o retard en la parla); un 46 %, dificultats per menjar; un 42 %, aïllament social i un 30 %, problemes de relacions socials. Els resultats de l’enquesta també apunten dificultats per conciliar el son i retard en el desenvolupament psicomotriu, així com baixa tolerància a la frustració.

“Cal retirar els dispositius mòbils als més petits”

La situació ha fet que moltes bressols ja hagin inclòs dins l’entrevista inicial el nombre d’hores que un nadó veu jocs o dibuixos al mòbil o la tauleta. “Són comptades amb els dits de la mà les famílies que asseguren que els infants no veuen res”, explica Baqués. Detalla com la solució és senzilla: “Cal retirar els dispositius mòbils als més petits”. En aquest sentit, assegura que hi ha un abans i un després. “En 15-20 dies tot millora, comencen a parlar i recuperen els possibles endarreriments d’aprenentatge”.

Alternatives al mòbil: cançons i jocs de falda

Aquesta professional recomana com a alternatives al mòbil cantar cançons de falda a l’infant, anar a jugar al parc, fer jocs de construcció, contar contes o fer altres activitats lúdiques amb ells. L’Associació Catalana de Llars d’Infants fa una crida a la societat a reflexionar sobre la importància de l’etapa dels 0-3 anys perquè l’infant tingui un creixement maduratiu correcte. “Això passa per protegir-los de les pantalles i facilitar que se sentin segurs en un moment en què han de començar a explorar l’entorn”, explica Baqués.

Els nens de menys de dos anys, sense pantalles

Aquestes recomanacions també es fan des de l’àmbit mèdic. L’Associació Espanyola de Pediatria (AEP) ha publicat un seguit de consells per a les famílies:

  • menors de dos anys: res de pantalles
  • 3-5 anys: màxim una hora diària
  • majors de cinc anys: màxim de dues hores al dia