Un estudi de l’ISGlobal alerta de les conseqüències del soroll del trànsit en el desenvolupament cognitiu dels infants: aquells que estudien en escoles on hi ha més soroll de trànsit tenen pitjor memòria del treball i menor capacitat d’atenció. Els investigadors alerten que això impacta directament en l’aprenentatge dels infants. L’informe s’ha elaborat després de fer el seguiment de 2.680 alumnes d’entre set i 10 anys de 38 escoles de Barcelona amb diferents nivells de contaminació acústica.

Tests cognitius durant 12 mesos

Durant un any els investigadors van fer quatre tests cognitius als alumnes i paral·lelament es van fer mesuraments de soroll tant al pati com a l’interior dels centres escolars. Ara bé, cal assenyalar que les dades corresponen als anys 2012 i 2013, tot i que no ha estat fins ara quan s’han analitzat amb deteniment. La principal conclusió és que els alumnes d’escoles amb més contaminació acústica provocada per vehicles van tenir una progressió de memòria de treball i de capacitat d’atenció més lenta que la resta.

Més lentitud i errades a les escoles amb més soroll

Un dels investigadors, Jordi Sunyer, explica que els estudiants de centres on hi havia més soroll trigaven més a respondre el qüestionari i a més cometien més errrades. En concret es va observar que un increment de 5 dB en els nivells de soroll exterior es va traduir en un desenvolupament de la memòria de treball un 11,4 % més lent que la mitjana. En el cas de la capacitat d’atenció, és un 4,8 %.

La importància dels pics de soroll

Una altra de les conclusions destacades de la recerca són les diferències entre el soroll de l’exterior i el de l’interior de l’aula. En el cas de l’exterior, tant la fluctuació (els pics) com els decibels van afectar els resultats de les proves dels alumnes. En canvi, pel que fa al soroll a l’interior de l’aula, els resultats mostren que els alumnes exposats a més decibels només van tenir pitjors resultats que la resta en la prova de capacitat d’atenció, però no en els tests de memòria. Segons Maria Foraster, investigadora de l’ISGlobal, “això reforça la hipòtesi que potser hi influeixen més les característiques del soroll que no els nivells”, quan en canvi “les polítiques només es basen en la mitjana de decibels”.

La Revolta Escolar demana mesures contundents per reduir el trànsit

Des de la plataforma de famílies d’alumnes, Revolta Escolar, reben amb preocupació aquest estudi que creuen és “una nova evidència”que la contaminació perjudica els infants”. El seu portaveu, Guille López, apel·la les famílies a actuar de forma global a Barcelona, “la ciutat més sorollosa d’Europa”.

Tot i valorar positivament programes municipals com el Protegim Escoles, que ha reduit i pacificat el trànsit al voltant dels centres, creu que cal anar més enllà. Lamenta que només s’hagi intervingut sobre un terç de les escoles i fa una crida a actuar “amb urgència” a tots els centres educatius. Proposen que la circulació es restringeixi a un carril als voltants de l’escola i s’afavoreixi el transport públic.