En les darreres setmanes, els virus respiratoris han fet estralls a les escoles. L’estudi pilot Ventila’t i queda’t, finançat pel Departament de Salut i d’Educació, ha constatat que la meitat dels alumnes d’entre tres i 12 anys s’han posat malalts en algun moment aquest trimestre i fins a un 70 % per cent ha faltat a classe per una malaltia respiratòria lleu, sobretot refredats i quadres gripals, amb poc pes de la covid. La segona causa més freqüent han estat les gastroenteritis. El treball s’ha fet sobre més d’un centenar d’alumnes de tres escoles catalanes, dues de les quals a Barcelona.

Malalties curtes i lleus

La recerca ha revelat que les absències per a aquestes malalties han durat de mitjana entre dos i tres dies. I han estat processos lleus que no han requerit ni atenció ambulatòria i ni hospitalària. Un cop detectada l’absència de l’alumne, els docents ho han notificat als investigadors que han contactat amb les famílies per fer-ne el registre.

Un dels centres que participa en la iniciativa és l’Escola Mercè Rodoreda (Nou Barris), on la coordinadora de Salut del Centre, Cristina López, relata que aquest trimestre la percepció és que els alumnes estan “més malalts que altres cursos, amb molts refredats i tos”.

Mesurar a diari els nivells de CO2 a l’aula

Aquest estudi va arrencar ara fa dos anys i també servirà per avaluar si hi ha una correlació entre els nivells de CO2 i el contagi de malalties respiratòries. Durant la pandèmia, la recomanació a les escoles ha estat mantenir la ventilació creuada i les portes obertes per fer circular l’aire i frenar els contagis eventuals de covid. Ara es vol veure quin és el paper real de la ventilació per frenar la transmissió de virus respiratoris.

medidor CO2 escola classe

Com explica a betevé Toni Soriano, investigador de l’estudi i pediatre de l’Hospital Vall d’Hebron, la principal hipòtesi és que “quan més CO2 a les aules, més risc d’infeccions perquè hi ha menys ventilació”. En les properes setmanes ja tindran les primeres conclusions per constatar si això és així.

Recerca d’escoles en xarxa

Aquest estudi pilot batejat s’emmarca dins la xarxa Escoles Sentinella que des del 2021 que fa seguiment de la salut escolar. Un projecte iniciat per fer seguiment de la covid, però que ha anat ampliant-se i ha recollit també l’impacte en la salut mental de la comunitat educativa, els canvis d’hàbits des de la pandèmia o l’acceptabilitat de la vacunació, així com l’avaluació ambiental dels centres. Al projecte hi participen diferents entitats com el CEEISCAT (Centre d’Estudis Epidemiològics sobre les Infeccions de Transmissió Sexual i Sida de Catalunya), l’Hospital Universitari Vall d’Hebron, l’ISGlobal, el Living Lab de Salut IrsiCaixa, la UAB i l’IDIAP Jordi Gol.

Els virus respiratoris infantils canvien: arriben abans i es mantenen tot l’any
Els pediatres constaten que la covid ha alterat el comportament de la grip, els refredats i la bronquitis

Investigació per aplicar millores a les aules

Una recerca pionera i que ha permès fer seguiment per primer cop de la salut a les escoles a llarg termini. L’investigador del CEEISCAT i d’Escoles Sentinella Pol Romano de Gea explica que, més enllà d’aconseguir “generar coneixement amb evidència científica”, el projecte aspira a aplicar canvis reals a les escoles per millorar les aules.