Els departaments d’Educació i Igualtat i Feminismes han posat a l’abast de tots els centres educatius la Guia d’acompanyament i bon tracte a l’alumnat que verbalitza situacions de violències sexuals. El document, que s’ha presentat aquest dimarts al vespre, ofereix eines als docents per detectar i abordar les violències sexuals en l’àmbit escolar.
En concret, la guia ofereix un seguit d’eines per facilitar una primera acollida a alumnat víctima de violència sexual i dona pautes sobre com actuar davant d’una revelació d’aquest tipus. L’objectiu és evitar, com a prioritat, revictimitzar l’infant o jove.
Les indicacions s’han elaborat a partir de principis com escoltar, atendre, protegir i creure
En cas que un alumne faci una revelació al docent o professional del centre educatiu, es recomana una escolta activa sense completar les frases ni interrompre el discurs i evitar fer judicis sobre la situació exposada. També creure el relat en totes les circumstàncies i mantenir la calma i el control de les emocions.
Posteriorment, el docent explicarà que com a professionals han de comunicar el cas per assegurar la seva protecció i evitar que es repeteixi, però indicant que es farà amb cura i d’acord amb les necessitats de la víctima. També recorda la importància de garantir la màxima protecció de les dades de l’infant o adolescent.
La privacitat, al davant de tot
La guia estableix que només han de conèixer la informació la direcció del centre, l’equip d’assessorament psicopedagògic i les persones que han acollit l’explicació. Si és la família qui ho revela, no s’ha de proposar al centre que ho investigui sinó que cal derivar-ho als serveis especialitzats.
Per acabar, la guia afirma que cal reforçar la valentia i l’esforç de la víctima i evitar disculpar l’agressor o insultar-lo, qüestionar el relat, oferir mediacions sense el suport de professionals especialitzats o confrontar la víctima amb l’agressor. Un cop escoltat el relat, el docent haurà de recollir la informació per escrit i ho haurà de notificar a les autoritats.