L’Ajuntament de Barcelona iniciarà aquest dimecres, 26 de juny, a la nit les obres que han de cobrir els 340 metres de ronda de Dalt que separen l’avinguda de Vallcarca i l’Institut Vall d’Hebron. Per poder fer el cobriment, fins al 5 de setembre es tallarà des de la nit de dimecres el carril esquerre de circulació en sentit Besòs entre la sortida 5 i la 6 i la nit següent, el carril esquerre en sentit Llobregat. Per tant, hi haurà tan sols dos carrils en aquest tram, d’uns 650 metres, entre el carrer de la Granja Vella i el d’Anna Piferrer.

És la segona fase de cobriment d’aquesta via a Horta-Guinardó i la primera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet, la qualifica com una de les actuacions prioritàries en matèria urbanística i de gran importància per al desenvolupament dels barris de la zona i del conjunt de la ciutat”, que atén, després d’un gran pacte de ciutat, “una demanda ciutadana llargament reivindicada”.

Construcció de l’estructura

És la segona afectació a la ronda de Dalt, després dels talls nocturns del mes de maig. Aleshores, durant set nits, es va treballar entre les sortides 5 i 6 per retirar les palmeres de la mitjana de la ronda. Ara, les restriccions seran més llargues i serviran perquè es construeixi el mur central de formigó armat que on es recolzaran l’estructura de la coberta, la mateixa coberta i els passos de serveis, així com sis sortides d’emergència i una sala tècnica integrada en una de les sortides.

Obres fins al 2027 amb 40 milions d’euros de pressupost

Està previst que el conjunt de les obres de cobriment —estructura més instal·lacions— acabin el maig del 2027, amb una inversió d’uns 18 milions d’euros. A aquests diners caldrà sumar-hi el cost de les instal·lacions i acabats del túnel, que s’estan definint en paral·lel en un projecte propi i que tindran una inversió d’uns 13 milions d’euros.

A aquest pressupost encara caldrà afegir-hi el cost de les obres d’urbanització del nou espai que s’haurà generat com a zona de passeig i activitats, un projecte que, com tot el que té a veure amb aquest cobriment, es desenvoluparà en la Comissió del Pacte per a la Transformació de la Ronda de Dalt i el seu entorn, “amb el màxim diàleg i complicitat entre les entitats veïnals i socials”. Es farà, però, a partir del 2027, una vegada finalitzades les obres de cobriment. S’estima que el cost total de totes les obres de cobriment i urbanització del tram serà d’uns 41 milions d’euros, dels quals uns 31 seran en aquest mandat.

Segona fase

La segona fase donarà continuïtat al primer tram cobert, entre el Mercat de la Vall d’Hebron i l’Institut Vall d’Hebron, que es va inaugurar el gener del 2020. Després de les queixes veïnals, el setembre del 2020 es van instal·lar les tres pèrgoles fotovoltaiques, una de 2.000 m² i dues de 100 m², per crear ombra i un entorn amable a l’espai guanyat a la ronda de Dalt. Un cop acabin les obres, aquest espai reurbanitzat com a zona d’estada tindrà un total de 540 metres de longitud.