El Departament de Filologia Anglesa i Alemanya de la UB va començar el curs 2014- 2015 amb entrebancs. El dia 1 d’octubre es van suspendre les classes de filologia per fer palès el malestar dels docents. 12 cursos d’anglès no tenien professorat assignat, una situació que el vicerrectorat va resoldre, però, ràpidament. El director del departament, Bill Phillips, ha explicat a BTV que després de fer la reclamació al vicerrector, la universitat va contractar els professors necessaris per tal que a partir del proper dilluns es disposi ja de “professorat a totes les classes”.
La meitat de la plantilla, en situació precària
Tot i així, la situació a la facultat dista de ser satisfactòria. Phillips denuncia que “el problema de fons és la contractació de professorat associat, que cobra molt poc”, i, segons assegura, “no té solució, pel que sembla, a curt termini”. Aquest col·lectiu, que suposa més de la meitat de docents del departament, té un sou d’entre 180 i 545 € mensuals, segons el nombre d’assignatures que imparteixen -181 € per una assignatura, 363 € per dues i 545 € per tres-. En el cas dels estudis d’anglès, de 55 professors que hi ha, només 18 són funcionaris titulars i, dels que no són permanents, 29 són associats.
Des de la Plataforma de Professors Associats de la UB, Inés García critica que aquesta problemàtica és extensible a tota la universitat, on hi ha 2.092 persones en la mateixa situació, un 39% de la plantilla, que té un total de 5.312 docents.
García és llicenciada en psicologia i filologia alemanya, i treballa com a professora associada a la Universitat de Barcelona des de 2007. Un any després va iniciar el programa de doctorat i, a més de fer investigació i docència universitària, imparteix classes de llengua alemanya en una escola. “Els associats estem treballant a molts llocs i ens l’estem jugant si no hi ha futur”, denuncia. Phillips explica que el contracte d’associat suposa per a molts titulats l’inici d’una trajectòria com a acadèmics i professors, un recorregut, però, que actualment es veu frustrat perquè, indica, “no hi ha renovació”. I puntualitza: “Hi ha una gran diferència entre aquests docents, que són falsos associats, i el cas d’un metge que exerceix la seva professió” i, a la vegada, ofereix l’experiència a la universitat impartint classes.
Per això, els professors associats reclamen “un augment de sou i que la universitat pagui la investigació que duem a terme“. A més, García alerta que “hi ha un greuge entre la feina que fem nosaltres i la que fa un professor funcionari”, que cobra una mitjana de 2.500 € al mes per impartir unes quatre assignatures i fer tasca investigadora.
Amb les portes tancades
Davant d’aquest fet, la UB té poc marge de maniobra. Des de 2012 només pot contractar un 10% del professorat que es jubili, és a dir, una persona per cada 10. Aquesta limitació de places es coneix com a taxa de reposició del 10%. Per aquest motiu, les urgències en la manca de docents “es cobreixen amb contractes de professorat associat fins que l’Estat permeti treure una plaça més estable”, segons expliquen fonts de la universitat.
Aquest fet aboca molts doctors acreditats a marxar ja que, després d’anys d’investigació i docència, l’única proposta que els pot fer la universitat és una plaça d’associat i un salari de 540 €, com a màxim. L’èxode del talent és una constant i al Departament de Filologia Anglesa i Alemanya coneixen casos de professors que, per exemple, han marxat recentment a Suècia a treballar després de 15 anys de docència a la universitat. Per frenar-ho, la UB va impulsar al 2013 un programa de retenció de talent per permetre la continuïtat de 17 investigadors.
La classificació: associat, lector, agregat
D’entre les diferents categories professionals que hi ha a la universitat, el conveni col·lectiu estableix que el professorat associat ha de tenir una altra feina fora de la universitat i pot fer com a màxim un 30% de jornada completa. Es tracta de docents que no són funcionaris i que desenvolupen tasques a temps parcial i de caràcter temporal. En molts casos, com el dels periodistes o els metges, tenir un peu a dins de la universitat i un altre a fora és beneficiós per al docent i per als estudiants. Però aquest no és el perfil que hi ha a filologia on, la majoria dels professors són el que s’anomenen “falsos associats”.
Aquests docents, després de treballar uns anys en aquesta categoria i, si estan doctorats, poden obtenir una contracte de lector amb un salari d’uns 2.200 € i dedicació a temps complet. És l’últim pas abans de poder accedir a la universitat amb una plaça d’agregat. Si tenen l’acreditació i la universitat obre una plaça, passen a ser titulars a temps complet cobrant un salari de 2.520 € mensuals, 3.160 € en el cas dels catedràtics.