Després de tres dies de vaga educativa i d’una creixent pressió, Educació recula en un dels punts controvertits del nou currículum : el sistema de qualificacions que preveia canviar la nomenclatura dels alumnes que suspenien. Inicialment, a l’ESO, es volia avaluar-los amb un “en procés d’assoliment” (EPA) però finalment, es mantindrà l’actual “no assolit”. També continuen les qualificacions actuals “assoliment excel·lent” (AE), “assoliment notable” (AN), “assoliment satisfactori” (AS) , implantades el 2016.
Escoles i instituts ja han rebut l’esborrany de currículum
Ho han explicat en una roda de premsa la secretària de Transformació Educativa, Núria Mora, i el director general d’Innovació, Recerca i Cultura Digital, Joan Cuevas. Mora ha dit que el canvi es deu a que “les notes les han d’entendre les famílies” i entenen que el terme “no assoliment” és “més informatiu”. Des del departament s’han donat a conèixer els detalls del nou currículum escolar que s’ha enviat aquest divendres als centres educatius, després d’haver rebut 850 aportacions, que han intentat incorporar al document. L’aplicació dels currículums és un dels punts que han portat als sindicats educatius a convocar una vaga de cinc dies aquest mes de març, de la qual ja se n’han celebrat tres jornades.
Educació assegura que a Catalunya, des del curs 2017-2018, 1.600 centres públics (més de la meitat) han iniciat un procés d’innovació i que per tant moltes escoles “faran una incorporació molt natural als nous currículums”. Recorden que l’objectiu és que tots els apliquin “a tres anys vista”.
Competències transversals
Una dels objectius d’Educació és fomentar l’ensenyament per competències o a través de projectes. La secretària de Transformació Educativa, Núria Mora creu que és important que es treballi de forma transversal i que per exemple, un centre “pugui decidir que treballarà la tecnologia juntament amb les matemàtiques”. L’objectiu, segons Mora, és que quan acabin 4t d’ESO els alumnes tinguin “capacitat d’oratòria, de treball en equip i una mirada crítica”.
Una de les qüestions que havien generat més controvèrsia era la desaparició de la filosofia a la ESO. Tot i que el conseller d’Educació ja va avançar que finalment es mantindria, aquest divendres s’ha oficialitat: es mantindran totes les assignatures optatives.
Autonomia dels centres: de 6 hores se’n passa a 4
Els responsables d’Educació han explicat que, a secundària, els centres disposaran de 4 hores setmanals per a la gestió autònoma (560 l’any) i no de 6, com s’havia dit fins ara. El Departament defensa que els centres escolars tinguin part d’autonomia per donar resposta a les necessitats de l’alumnat que atenen, que pot variar molt en funció de la tipologia de famílies.
Els centres podran decidir si apliquen el nou currículum o l’ajornen
Educació permet que siguin els centres educatius els que decideixin si volen aplicar el nou currículum escolar el curs vinent o ajornen la implantació. Això sí, el 2024, ja hauran d’haver incorporat els canvis. De fet, recorden que la LOMLOE estableix que els nous currículums s’han de començar a aplicar el 2022 en els cursos imparells i el 2023, en els imparells.