(ACN) Un total de 3.566 docents s’incorporen dilluns vinent als centres per fer efectiva la reducció d’una hora lectiva als professionals pactada amb els sindicats al setembre, 1.431 a primària i 2.135 a secundària. Els directors consultats parlen de la sobrecàrrega per haver de refer horaris i del fet que la mesura no permetrà a la pràctica més temps de treball en equip, tot i que reconeixen que disposar de més personal és sempre positiu.

Mantenir horaris i fer menys vigilàncies de pati

La directora de l’Escola Fort Pienc, Lourdes Mateu, assegura que la incorporació de més docents és un “guany” i, tot i les crítiques per com s’ha fet la gestió, deixa clar que no vol desvirtuar la mesura.
En el seu cas, al gener s’incorpora una docent nova, però per decisió de tot el claustre no modificaran els horaris, sinó que l’hora reduïda la trauran de deixar de fer dues mitges hores de pati. Això permetrà que amb la docent de més amb què comptaran es pugui fer suport, de tal manera que hi haurà més temps amb dos professionals a l’aula.

Aquesta directora apunta que hi ha una mancança de professionals en el conjunt del sistema i afirma que cada cop hi ha més diversitat d’alumnat. Per això, molts docents prefereixen tenir més hores de suport per poder atendre la gran diversitat en el dia a dia.

Una bona mesura en un “temps desafortunat”

Pel representant de secundària a la junta permanent de directors de Catalunya, Joan Cumeras, l’alliberament d’una hora lectiva del professorat suposa donar resposta a una reivindicació històrica. Però considera que el fet que comenci a aplicar-se a partir del gener és “desafortunat” perquè implica una gran logística per als equips directius dels centres i organitzar els horaris “a correcuita”.Cumeras ha recordat que hi ha assignatures específiques que costa més de cobrir, sobretot en l’àmbit de la formació professional.

Malgrat tot, insisteix que és una bona mesura i que s’hauria d’haver aplicat fa temps i que serà el màxim de profitosa a partir del curs vinent, perquè els equips directius ja organitzaran “el repartiment d’hores correctament”.

Clam Educatiu critica el moment

El col·lectiu de mestres Clam Educatiu ja va alertar que veia les bondats de la mesura, però no del moment. Una de les impulsores, Domi Viñas, que dirigeix l’Institut Escola el Til·ler considera que el moment és “poc adient” i constata que està havent molta disparitat a l’hora d’aplicar-la. En el seu centre, tindran un docent més a primària i mitja dotació a secundària.

En tot cas, lamenta que aquestes incorporacions no serviran per tenir més espai de codocència o de treball de l’equip, perquè cada docent tindrà una hora més de manera individual. “No ens permet que hi hagi grups de docents que puguin reflexionar o repensar projectes educatius”, comenta.