Prop de 169.000 alumnes de Barcelona han tornat aquest dimecres a les classes en un inici de curs escolar 2023-24 marcat per la vaga de professors. El sindicat USTEC-STEs ha convocat l’aturada per reclamar una millora de les condicions salarials i laborals i la negociació d’un canvi del calendari escolar. La protesta, que s’ha allargat tot el dia, ha tingut un seguiment mínim. Segons dades del Departament d’Educació, només s’hi han adherit un 0,99 % dels professionals.

Serveis mínims per la vaga de professors

El Departament d’Empresa i Treball ha establert que cada centre educatiu ha de comptar amb una persona de l’equip directiu per cada centre i un docent per cada tres aules a infantil, primària i secundària. Als centres d’educació especial i les llars d’infants, els serveis mínims han estat del 50 %. L’únic incident de la jornada ha estat a l’Escola Josep Maria Jujol. Algunes famílies d’aquest centre han denunciat que han enviat els nens d’I3 a casa per la vaga.

Menys alumnes i tres centres educatius nous

Enguany, 168.996 alumnes d’entre tres i 16 anys han començat el curs escolar 2023-24 a Barcelona, que s’avança per segon any consecutiu. Són 318 alumnes menys que el curs anterior per la davallada demogràfica. Al segon cicle d’infantil (tres-cinc anys) s’han perdut 1.052 alumnes en un any, molt més que a primària, en què hi ha 157 estudiants menys. En canvi, s’ha incrementat el nombre d’escolaritzats a l’educació secundària obligatòria en 891 joves. Per districtes, el de Sants-Montjuïc és el que més alumnes guanya.

La tornada a les classes també està marcada per la incorporació de tres centres públics més a la ciutat. Es tracta de l’Institut Vallcarca, que s’ha ubicat provisionalment als equipaments de l’Escola Pare Poveda, i de l’Escola Segre i l’Institut Escola Sant Felip Neri, dos centres concertats que s’incorporen a la xarxa pública.

Novetats del curs

Una de les novetats d’aquest curs és la posada en marxa de la figura del referent de coeducació, convivència i benestar emocional, amb més de 3.400 al conjunt del sistema. També s’han fusionat els protocols existents en un únic protocol perquè els docents puguin detectar millor situacions de violència masclista, LGTBI-fòbia o assetjament, entre altres. A més a més, entrarà en funcionament el nou registre de situacions de violència de l’alumnat.

Hi haurà 25 milions d’euros més per reforçar l’escola inclusiva, amb 355 professionals més d’atenció educativa i l’ampliació de les hores de monitoratge de suport, i es dobla la inversió per a l’escolarització de l’alumnat vulnerable. Aquest curs també comença amb la fi de la segregació per gènere finançada amb fons públics a l’ESO i s’inspeccionaran els centres que van dir que s’atindrien als nous criteris per rebre el concert per garantir que l’educació que s’hi ofereix és mixta.