La llei obliga a utilitzar sistemes de retenció infantil als automòbils, però no sempre s’utilitzen bé. Les cadiretes de grup 0+, per a nens i nenes de menys de 13 quilos, són les que tenen un major índex de mal ús. Concretament, l’estudi realitzat pel RACC i Jané parla d’un 43,6% de cadiretes mal col·locades en aquesta franja d’edat.

Els principals usos inadequats són, en un 14% dels casos, que l’arnès de la cadireta sigui massa ample i no subjecti bé el menor, així com el mal guiatge dels cinturons que subjecten la cadireta, en un 7% dels casos. En aquests casos es poden produir lesions de gravetat al cap i al tors del menor.

“Els elevadors sense respatller no haurien d’existir”

Joan Forrellad, vicepresident de Jané, ha destacat que les cadires del tipus elevador “no són recomanables”. Aquesta mena de coixins no disposen de respatller i això resta seguretat a la part superior del cos. “No haurien d’existir, però són atractius perquè són barats”, ha afegit Forrellad. El responsable de Jané també ha reclamat més implicació a l’Administració per treure del mercat sistemes com aquest.

El sistema ISOFIX, el més recomanable

L’estudi, que s’ha dut a terme a les ciutats de Barcelona i Madrid, no ha detectat mals usos quan es disposa del sistema ISOFIX, un dispositiu estàndard que subjecta les cadiretes amb uns punts d’ancoratge. “És una alternativa al cinturó que està donant molt bons resultats”, ha afirmat Lluís Puerto, responsable de Seguretat Viària a la Fundació RACC.

Repte: cap víctima mortal en accidents

La mortalitat infantil a les carreteres espanyoles ha disminuït des de 2004, any en què els sistemes de retenció van passar a ser obligatoris per llei. Tot i això, el 2010 va registrar un repunt amb 49 víctimes mortals de zero a 14 anys. El 2011, aquesta xifra va minvar fins a les 19 morts. “Encara hi ha camí per recórrer perquè fa només dos anys les xifres eren massa elevades i això no ho podem permetre”, ha sentenciat Forrellad.