Abans que acabi el 2023 l’eix verd del carrer dels Almogàvers, a la Llacuna del Poblenou, estarà cobert amb tres models de panots sostenibles nous. Les llambordes s’haurien d’haver col·locat a la superilla de l’Eixample, però no hi va haver temps de fabricar-les. Per això, ara l’Ajuntament les està instal·lant en aquesta zona de la ciutat, un tram de 2.500 metres quadrats comprès entre els carrers de Badajoz i de Roc Boronat. Els treballs han començat aquest dimarts i s’allargaran fins a finals d’any.

Durant un any sencer s’avaluarà el rendiment del nou paviment per estudiar-ne la resistència, el desgast pel sol o la pluja, el lliscament o la facilitat de neteja. L’objectiu és que si funcionen, es puguin incorporar les diferents solucions tècniques als nous contractes d’obra pública.

La tinenta d’alcalde, Laia Bonet ha destacat que “no es tracta d’una competició entre tres panots, sinó de buscar les millors solucions per afrontar el repte climàtic”. Els beneficis dels dissenys són la fabricació amb materials reciclats i la reducció de la petjada de carboni i l’efecte illa de calor.

Tres propostes guanyadores

Els tres models que es posaran a prova van guanyar el concurs públic de BIT Habitat, per redissenyar el paviment de la ciutat, que estava finançat amb 240.000 euros. L’objectiu era redissenyar els panots de la ciutat amb materials més sostenibles, reciclats i porosos. Finalment, van ser escollits tres models.

  • La primera proposta s’anomena Panot s. XXI. En destaca el sistema d’encaix per col·locar les peces, que es fa sense morter. D’aquesta manera, gairebé el 100 % de les rajoles es poden reutilitzar. A més, això permet que filtri millor l’aigua. Ha estat dissenyat per Breinco, Eistec, Smart Engineering i els arquitectes Jordi Henrich, Danae Esparza, Javier Vergel i Antoni Remesar.
  • El segon model du el nom de Panot+. La característica principal és el gruix que té, un 25 % menor del que és habitual. A més, incorpora àrids reciclats i un tipus de ciment que redueix un 42 % l’impacte d’emissions CO2. És un projecte de Constraula, del grup Sorigué, amb la col·laboració de Miren Etxebarria, José Lucas Masero i Paviments Mirallet.
  • Per acabar hi ha el model anomenat R3 Panot. Entre els trets més importants hi ha la incorporació de ciment provinent d’escòries siderúrgiques, amb una reducció important d’emissions de CO2. En aquest cas, la peça és més gruixuda del que és habitual, cosa que n’augmenta la durabilitat. Ha estat dissenyada per Escofet, Promsa i Eurecat.