La construcció d’una cabanya amb bambú o una estructura de canals per transportar aigua han estat algunes de les moltes activitats que han fet els 600 alumnes que han participat en la cloenda del projecte Escoles + sostenibles. Laia Parent alumna Escola Oriol Martorell “És el nostre planeta i el nostre planeta som nosaltres. Llavors estaria bé que el cuidèssim. No estaria bé, és que ho hem de fer” Pol Riera / David Borja / Max Garcia alumnes Escola la Farigola de Vallcarca “És molt xulo tot el que estem fent. El que més m'ha agradat són les bombolles. He aprés moltes coses que no sabia i està bastant bé. Jo també, jo he aprés moltes coses. El món l'hem de cuidar més.” Durant el curs més de 127.000 alumnes han tractat problemàtiques com ara l'estalvi energètic, la gestió dels residus o la contaminació acústica, una temàtica que han treballat fins a 30 centres educatius. Marta Cuixart coordinadora Barcelona + sostenible “És molt interessant introduir la cultura de la sostenibilitat en els centres educatius de tots els nivells. El nostre interés és que la sostenibilitat no sigui un afegit en l'educació sinó que tota educació sigui educació per la sostenibilitat” Per concloure l'acte el grup musical Xiuela ha presentat 'El nou combustible', una cançó que han creat conjuntament els alumnes de les 361 escoles que formen part del projecte.

Formen part del programa Escoles +sostenibles, una iniciativa que va engegar l’Ajuntament l’any 2001 per diagnosticar els problemes de sostenibilitat que té la ciutat i aportar-hi solucions a petita escala. Enguany més del 60 % de les escoles de primària de la ciutat estan implicades en aquesta iniciativa en xarxa que també implica entitats ciutadanes, comerços, empreses o col·legis professionals.

361 centres educatius de Barcelona han participat en els actes de final de curs del programa Escoles + sostenibles. D’una banda, els estudiants de primària han fet una dotzena de tallers adreçats a potenciar el respecte pel medi ambient com ara la construcció d’una cabanya amb canyes de bambú. De l’altra, els alumnes de secundària i batxillerat s’han aplegat a les Cotxeres de Sants per presentar els seus treballs als companys de la resta d’escoles i a continuació s’han manifestat fins a arribar al Parc de l’Espanya Industrial.

Durant tot el curs,  cada centre educatiu ha triat la temàtica específica relacionada amb la sostenibilitat i en paral·lel s’han creat microxarxes per compartir experiències. Així, per exemple, 72 centres educatius s’han implicat en treballs sobre la gestió de residus; 30, en la reducció de la contaminació acústica, i 30 més, en el malbaratament d’aliments. A més, una desena de centres han participat en la tercera conferència estatal de joves “Tinguem cura del planeta”.

Durant l’acte de cloenda el grup Xiula ha presentat ‘El nou combustible’, una cançó que han compost de forma conjunta els alumnes de les 361 escoles que participen en la iniciativa i que pretén ser un himne sobre la necessitat de incloure hàbits sostenibles en el dia a dia.

El programa Escoles + sostenibles va néixer el curs 2001-2002 amb la implicació de 69 centres educatius. Ara ja en són 361, més de 127.400 alumnes i 11.075 professors. Aquest projecte s’emmarca en el Compromís Ciutadà per la Sostenibilitat de Barcelona, una iniciativa que també implica prop d’un miler d’organitzacions com ara universitats, empreses, col·legis professionals, comerços o sindicats.