(ACN) Un total de 5.300 alumnes de 1r d’ESO de diferents centres catalans han posat a prova la seva memòria les darreres setmanes per sensibilitzar sobre l’Alzheimer i els 32 més ben classificats han competit aquest dissabte en una darrera prova a Barcelona. Es tracta dels primers Neurotalent Games, unes “olimpíades de la memòria” impulsades per la Fundació Rosa María Vivar, que treballa per millorar la qualitat de vida de les persones amb Alzheimer. L’objectiu, segons l’entitat, és explicar la importància d’entrenar-se durant tota la vida les capacitats per fer front a l’envelliment natural del cervell i les malalties neurodegeneratives. Les proves van començar el gener i es van fer als centres educatius dels participants.

Margarita Oliva, presidenta de la fundació, assegura que els Neurotalent Games s’han ideat per “conscienciar” de la importància d’entrenar-se la memòria i altres funcions cognitives des de la infantesa.

La importància de treballar la memòria a totes les edats

La Fundació Rosa María Vivar apunta que la memòria és un procés possible gràcies a la capacitat neuroplàstica del cervell, la qualitat que permet a les neurones regenerar-se. Aquesta capacitat, però, disminueix amb l’edat i es veu greument afectada en malalties neurodegeneratives com l’Alzheimer. 

Per aquest motiu, destaquen, la comunitat científica recomana treballar la memòria en totes les franges d’edat per disposar en la vellesa d’una reserva cognitiva més bona com a mesura preventiva per millorar la qualitat de vida de les persones grans. “És important que joves, famílies i docents coneguin aquesta realitat perquè la puguin treballar“, assenyala Oliva.

Exercicis per entendre els processos cognitius

Les proves que han hagut de fer fins ara els alumnes que hi han participat consistien en exercicis com ara descodificar missatges, i relacionar i recordar seqüències d’imatges, així com demostrar la seva capacitat de concentració, entre altres reptes. A la final, aquest dissabte, han arribat els 32 millors classificats, que han competit en un gran esdeveniment amb proves avalades per l’Institut de Neurociències de la Universitat Autònoma de Barcelona.

Segons explica la fundació, els exercicis fets durant el procés també serviran per entendre més bé com són els processos cognitius associats a la memòria com l’atenció, la percepció, la categorització, l’esquematització o la consciència.