120.000 famílies de Barcelona amb fills adolescents rebran una carta signada per l’alcaldessa, Ada Colau, en què recordarà als joves l’existència del servei gratuït d’atenció psicològica i emocional Konsulta’m, i els demanarà que “si us cal ajuda, no dubteu a fer ús d’aquest servei”. Es posa en marxa, així, una campanya de difusió que també inclourà 15.000 missatges de mòbil a joves que hagin estat atesos per serveis municipals de forma recent. En el text s’hi podrà llegir “Sents tristesa, angoixa? Vine a Konsulta’m, servei de suport emocional de l’Ajuntament sense cost gestionat per professionals”.
La campanya s’engega un cop avaluades les conseqüències que ha tingut la pandèmia en la salut mental dels joves: una de cada cinc noies i un de cada 10 nois estan en risc de patir problemes de salut mental, segons l’Enquesta factors de risc en estudiants de secundària feta per l’Agència de Salut Pública de Barcelona.
Atenció gratuïta i sense cita
A Barcelona hi ha un total de 13 punts Konsulta’m, com a mínim un a cada districte de la ciutat, que atenen joves d’entre 12 i 22 anys. I el mes de gener es va ampliar el servei per a persones majors de 22 anys, en set espais més. Estan situats a casals i centres cívics on els joves s’hi poden adreçar fàcilment. Hi treballen equips en comunitat, amb un psicòleg i un infermer comunitari.
“No tens la sensació que vas a parar l’hospital, amb professionals en bata blanca, sinó que es tracta d’una cultura de salut mental comunitària“, apunta el David Clusa, cap del Departament de Salut Mental de la Fundació Sant Pere Claver. La regidora de Salut, Gemma Tarafa, ha destacat que cada institut sap quin és el Konsulta’m de referència al qual es pot adreçar qualsevol jove. “D’aquesta manera els fem més proper l’acompanyament emocional i psicològic”, ha explicat. Tota la informació es pot consultar al web www.barcelona.cat/Konsultam.
1.200 joves atesos en cinc mesos
El servei municipal va atendre 1.271 joves l’any passat. I, a més, també va rebre 390 professionals que treballen amb adolescents per ajudar-los a gestionar determinades situacions. En els cinc primers mesos de l’any ja s’han atès 1.218 joves i 212 professionals.
La campanya de comunicació compta amb la participació de Mara Jiménez, la influenciadora coneguda popularment com “Croquetamente”. La creadora de continguts ha explicat que, per tota la seva trajectòria personal, és un honor haver participat en aquesta iniciativa. “La joventut és una etapa molt vulnerable, és molt maco que com a adults estem fent la nostra feina, que és oferir-los un espai segur, garantir-los un futur amb salut emocional”, ha conclòs.