Els pares i mares d’alumnes sense places de P3, agrupats a la Plataforma Proeducació Pública i de Proximitat (PPEPP), han respost al Consorci d’Educació de Barcelona, que aquest dimecres va anunciar algunes mesures per solucionar la manca de places públiques, com ara la creació de quatre grups addicionals i l’ampliació de ràtio a set zones.

L’entitat ha explicat que 150 famílies s’han quedat sense cap de les places de P3 sol·licitades a la preinscripció escolar (131 demandes de plaça pública i 20 més a la concertada), i lamenta que, ara, el consorci “ens dona cinc dies per fer una segona tria en escoles que no són a la nostra àrea d’influència i que no hem visitat”, denuncia una de les portaveus de PPEPP, Sara Tulosa. Una circumstància que la síndica de greuges ja ha començat a recollir, en paral·lel.

Segons Tulosa, “sentim frustració” perquè, explica, “encara que els que ens hem quedat sense plaça siguem només l’1,2 % de les famílies, patim angoixa perquè no sabem què passarà ara” i apunta que “potser ens adjudicaran una plaça fora del barri“.

Problema puntual o del sistema?

Un altre dels portaveus de la plataforma, David Campillo, ha explicat que “aquests dies hem tingut contacte amb moltes entitats educatives i escoles”, diu, i ens han dit que “això ja fa temps que passa, per tant no és un problema a curt termini, sinó un problema sistèmic“.

En aquest sentit, la PPEPP apunta que “d’aquí a nou anys ens trobarem amb la mateixa situació, quan toqui inscriure els nostres fills i filles a un institut de secundària”.

Més bolets i menys alumnes per aula

Una de les principals queixes de la plataforma ha estat “la falta de transparència” amb què, denuncien, treballa el consorci i adjudica places escolars. Afirmen que en els casos d’excés de demanda en determinades zones “opten per augmentar les ràtios -el nombre d’alumnes per aula- en lloc de crear línies addicionals -una classe més per curs-“. Segons ha reconegut Sara Tulosa, “l’augment de ràtios no va acompanyat de més recursos per part de l’administració, mentre que els grups addicionals sí que en tenen”.

És per això, que la proposta que han donat als districtes més afectats, es basa en l’augment de classes en els cursos amb més nombre d’alumnes, el que tècnicament es coneix com un ‘bolet’:

  • Sant Andreu: Grups addicionals a l’escola 30 Passos, a la Sagrera, i a l’escola La Maquinista, a Sant Andreu
  • Eixample: Creació d’una línia nova a les escoles 9 Graons, Fructuós Gelabert, els Encants i la Sagrada Família. Aquesta darrera podria donar servei a l’Eixample Nord i a Gràcia.
  • Gràcia: Aturar l’augment de ràtios dut a terme i ampliar línies a les escoles Turó del Cargol, Josep Maria Jujol, i Sagrada Família; i construcció a mitjà termini d’un nou centre escolar.
  • Horta-Guinardó: Creació de grups addicionals a l’escola Baloo i els Pins, i prioritzar el criteri de ‘màxima proximitat’, donades les dificultats de mobilitat que suposa l’orografia dels barris de muntanya.
  • Nou Barris: Augments dels ‘bolets’ a les escoles més demandades per evitar la segregació.

Què proposa la PPEPP

A grans trets, la plataforma defensa l’escola pública i de proximitat, ja que segons ha recordat Campillo, “que una escola concertada i subvencionada coexisteixi amb una de pública és un problema que genera segregació” per les diferències d’accés en funció a les rendes familiars. Així, l’entitat treballa per aplicar un model d’escola “sostenible”, ha explicat Tulosa, que permeti que “les famílies portem els nostres fills i filles a peu a les escoles”.