Les jornades dedicades a la superilla de Barcelona van arrencar amb la intervenció d’una de les grans figures mundials de les transformacions urbanístiques del transport del món, concretament a Nova York. Janette Sadik-Khan va aprofitar la seva intervenció per defensar les pacificacions dels carrers i va assegurar que també són garantia d’èxit electoral.
Sadik-Khan argumenta que quan els alcaldes o alcaldesses de grans ciutats impulsen projectes ambiciosos de carrils bici i guanyar espai per als vianants, “han sortit reelegits”. La urbanista posava els exemples de Marie Hidalgo a París, Sadiq Kahn a Londres, Valerie Plante a Mont-real, Giuseppe Sala a Milà o l’alcaldessa Clover Margaret Moore de Sydney. Cinc exemples de ciutats que s’han transformat per fer guanyar espai als vianants i les bicis i que han vist com els alcaldes eren reelegits.
Segons ha defensat Sadik-Khan, les ciutats han de ser llocs per “viure-hi i no per passar-hi” perquè segons la urbanista, la “ciutat més intel·ligent és la que fa que no necessitis conduir”, en referència a la presència del cotxe en vies urbanes.
Sadik-Khan, impulsora de la bicicleta i carrers pacificats a Nova York
Janette Sadik-Khan és considerada una de les grans expertes mundials en polítiques urbanístiques i transport, més coneguda per les seves polítiques de pacificació dels carrers a Nova York entre 2007 i 2013, durant l’administració de l’alcalde Michael Bloomberg.
Sadik-Khan va impulsar un ampli ventall de polítiques urbanístiques i de transport per transformar Nova York en una ciutat més amigable per als vianants i ciclistes, reduint la dependència dels vehicles privats. A través de la seva visió innovadora va promoure la creació d’infraestructures per a bicicletes, l’expansió dels espais públics i la millora del transport públic.
Un dels seus projectes més emblemàtics va ser la pacificació de Times Square, on va convertir una part significativa de l’espai ocupat pel trànsit en una zona exclusiva per a vianants i àrees d’estar.
Sadik-Khan també va liderar la implementació de la xarxa de carrils bici protegits de Nova York, que va créixer de manera significativa durant el seu mandat. A més, va introduir el Citi Bike, un sistema de bicicletes compartides que ha esdevingut un dels més grans i populars del món.