El president de la Generalitat, Pere Aragonès, considera que l’anunci per part del govern espanyol de suspendre l’ampliació de l’aeroport de Barcelona-el Prat és “una operació de xantatge”. “Estem davant d’una maniobra de pressió perquè la Generalitat accepti acríticament i sense cap esmena el projecte d’Aena. I això no ho acceptarem”, ha sentenciat. Aragonès recorda que l’acord entre l’Estat i la Generalitat del passat 2 d’agost deixava en mans d’un futur Pla Director la concreció de l’ampliació, i no del document presentat per Aena (DORA), com finalment s’ha plantejat.

Aragonès està “convençut” que aquesta pressió de l’executiu “continuarà els propers dies”, i demostra que ni el govern espanyol ni Aena “mai no han tingut la voluntat d’invertir a Catalunya ni a l’aeroport”. En canvi, la ministra de Trasports, Raquel Sánchez, acusa a la Generalitat d’haver trencat el pacte, i de no tenir una decisió “madura” sobre la inversió aeroportuària.

Sobre el projecte d’Aena: “És inviable i ho saben”

El president assegura que el projecte que Aena va presentar amb el DORA el passat divendres no obtindria mai l’aval de la Comissió Europea. “És inviable i ho saben”, afirma. Aragonès considera que ha de ser possible ampliar l’aeroport sense malmetre els espais naturals i destruir La Ricarda. El president creu que la suspensió del projecte “són males excuses per penjar la llufa a algú altre, i amagar les contradiccions internes govern”, en referència a les declaracions de la vicepresidenta de l’executiu, Yolanda Díaz, de Podem, que celebra la suspensió.

Aragonès ha desvinculat el projecte de l’aeroport de la taula de diàleg amb el govern. “No hi anem a discutir infraestructures”, assegura.

La inversió s’ajorna fins al 2026

Tant el Govern espanyol com Aena han donat per enterrat el projecte. Asseguren que si ara no es materialitza la inversió prevista, de 1.700 milions d’euros, per ampliar l’aeroport caldrà esperar cinc anys, fins al 2026. El president d’Aena, Maurici Lucena, diu que llavors es tornarà a valorar “si les circumstàncies han canviat i hi ha un substrat polític que veu més adequada la inversió”. També la ministra de Transports, Raquel Sánchez, ha recordat que el DORA amb les inversions previstes per Aena té una validesa de cinc anys, del 2022 al 2026, i que si ara no s’aprova la inversió dels 1.700 milions d’euros no es podrà plantejar fins després d’aquest període.