La Generalitat de Catalunya i el govern d’Espanya han arribat a un acord per ampliar l’Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-el Prat. L’entesa, que permetrà desbloquejar una inversió de 1.700 milions d’euros, s’ha produït després d’una reunió que han mantingut aquest dilluns el vicepresident de l’executiu català i conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, i la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez. El projecte preveu estacions d’AVE a Girona i Reus per connectar els seus aeroports amb Barcelona per tren, però no especifica quin impacte concret tindrà per a l’espai natural de La Ricarda.

L’acord preveu l’allargament de la tercera pista de l’aeroport i la construcció d’una terminal satèl·lit, tal com ha informat la portaveu del Govern espanyol, Isabel Rodríguez. En una compareixença aquest dilluns a la tarda, la portaveu ha afirmat que es tracta d’una “grandíssima notícia per a Catalunya i per a Espanya”, perquè permetrà “convertir l’aeroport en un ‘hub’ internacional aeri”.

Des del govern català, però, expliquen que vetllaran perquè no hi hagi afectació en el medi natural, o com a mínim perquè sigui “la mínima possible”.

Barcelona es connecta amb Girona i Reus per AVE

L’entesa preveu la construcció d’estacions d’AVE als aeroports de Girona i Reus per connectar-les amb Barcelona en 30 minuts, segons ha informat la Generalitat en un comunicat. Aquestes dues estacions noves, diu l’executiu català, permetran combinar el rol actual de proximitat dels aeroports de Girona i Reus amb el de complementari per descongestionar el de Barcelona, que es convertirà en un “‘hub’ intercontinental“.

En termes econòmics, l’executiu central celebra que l’ampliació suposarà la creació de 83.000 llocs de treball directes i 365.000 en total i un creixement de 2,1 punts del PIB català.

Es vol la “mínima” afectació mediambiental

Tot i això, la proposta inicial d’Aena suposa la invasió d’un espai protegit mediambientalment com és La Ricarda i, per això, caldrà que rebi el vistiplau de la Comissió Europea. Cap dels dos governs no ha especificat què passarà amb aquesta zona. Per una banda, el Govern espanyol apunta que la proposta d’ampliació de l’aeroport “compleix totes les necessitats de sostenibilitat mediambiental” perquè, entre altres coses, permetrà “millorar les emissions i utilitzar nous biocombustibles” i fer trajectes més llargs.

En canvi, des del govern de la Generalitat, el vicepresident Jordi Puigneró defensa que el seu executiu “no validarà cap proposta d’actuació que no hagi estat avalada prèviament per la Comissió Europea“. El conseller recorda que qualsevol afectació a espais inclosos en la Xarxa Natura 2000, com La Ricarda, obliga a fer aquesta consulta prèvia a Europea. De fet, el govern ha plantejat la impossibilitat d’ampliar la tercera pista 500 metres, tal com vol Aena, però no concreta quants metres s’allargarà finalment.

Aquest dimarts la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, oferirà més detalls sobre l’acord i com es vol fer l’ampliació.

L’acord arriba després de mesos de debat

L’ampliació de l’aeroport del Prat ha estat objecte de debat intens els darrers mesos entre les autoritats. El president dAena, Maurici Lucena, va demanar a la Generalitat que es pronunciés aquest estiu si apostava per aquest projecte per millorar les connexions directes entre Barcelona i altres capitals mundials.

Des d’aleshores, el Govern espanyol ha dit reiteradament que aquest és un projecte beneficiós per a les economies catalana i espanyola. El govern de la Generalitat ja va dir recentment que l’acord era “pròxim”, si bé el condicionava a la protecció de l’espai natural de La Ricarda. Aquest mateix plantejament tenia l’Ajuntament de Barcelona: l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, s’havia mostrat contrària al projecte inicial d’Aena per l’impacte mediambiental que suposaria.