La presidenta de la FAVB, Ana Menéndez, ha dit que l’acord que l’Ajuntament i el Port van rubricar el gener “s’ha fet d’esquenes a la ciutadania i amb opacitat”. Per això, ha reclamat una taula social per garantir la participació ciutadana en aquest tipus de decisions. Daniel Pardo, de l’ABTS, ha assegurat que lluny de limitar el nombre de creueristes, l’acord farà arribar vaixells més grans, més creueristes i més emissions contaminants.

Des de la Plataforma per la Qualitat de l’Aire, María García ha denunciat que el Port no controla les emissions dels creuers. Pardo ha detallat que l’entesa entre el consistori i el Port elimina “les terminals més obsoletes i de mida reduïda” -les del Maremagnum i el World Trade Center- però que, en canvi, permet dues terminals “de gran capacitat” al moll Adossat (que tindrà set terminals de creuers).

Per tot plegat, les entitats han calculat que quan funcionin totes, amb l’horitzó al 2026, el Port podrà rebre entre 3,6 i 4,4 milions de creueristes l’any. El 2017 en va rebre 2,7 milions. Per denunciar aquesta situació han convocat una manifestació, el 7 d’abril a les 16.30 h al Portal de la Pau, coincidint amb l’arribada del vaixell de grans dimensions Symphony of the Seas.

Rebuig a l’Hermitage a la nova bocana

Les entitats també s’han mostrat disconformes amb la concreció d’usos a la nova bocana, darrere de l’Hotel W. L’acord entre l’Ajuntament i el Port preveu, entre d’altres, un edifici central amb usos docents i culturals, que obre la porta al projecte del museu Hermitage. Daniel Pardo ha denunciat que es tracta “d’una operació especulativa i d’explotació turística i no cultural”.