Tramvia a la Diagonal

La connexió del tramvia per l’avinguda Diagonal, entre la plaça de les Glòries i la de Francesc Macià, té un pressupost aproximat de 219,5 M €, que assumiran l’Ajuntament de Barcelona i l’Autoritat del Transport Metropolità (participada per la Generalitat, l’Ajuntament i l’Àrea Metropolitana). Així ho detalla el conveni entre el consistori i l’ATM que ha aprovat el ple de desembre amb els vots a favor del govern municipal (BComú i PSC) i Esquerra, i els vots contraris de Junts, Cs, el PP i Barcelona pel Canvi.

Així es transformarà la Diagonal amb la connexió del tramvia

El document descriu què farà cada part i quant aportarà per executar les obres de connexió del tramvia. Els treballs es faran en dues fases. Una primera entre Glòries i el passeig de Sant Joan, que està previst que comenci la tardor del 2021 i que s’allargui uns dos anys. La segona fase portarà el tramvia del passeig de Sant Joan fins a Francesc Macià. La previsió que recull el conveni és executar les obres entre el 2024 i el 2028, tot i que fonts municipals matisen que el calendari es pot ajustar.

Què farà i quant aportarà l’Ajuntament?

  • Segona fase (passeig de Sant Joan – Francesc Macià)
    • Urbanització de la Diagonal: 37,2 M €

A banda, el conveni recull la inversió de l’Ajuntament per ampliar el col·lector de la Diagonal. La primera fase, que ja ha començat, costarà 7,6 M €, mentre que la segona (Girona – Francesc Macià) té un pressupost estimat de 30 M € més. El document inclou també 18 M € en concepte de projectes per reordenar la mobilitat un cop quedi implantada tota la connexió, una partida que es pot acabar d’ajustar.

Què farà i quant aportarà l’ATM?

  • Primera fase (Glòries – passeig de Sant Joan)
    • Infraestructura tramviària: 38,4 M €
    • Projecte de sistemes i avantprojecte d’explotació: 5,8 M €
    • Adquisició de nous combois: 11,7 M €
    • Adaptació de la flota al sistema sense catenària: 4,7 M €
  • Segona fase (passeig de Sant Joan – Francesc Macià)
    • Infraestructura tramviària: 42,9 M €
    • Sistemes i avantprojecte d’explotació: 16,5 M €
    • Adaptació de la flota al sistema sense catenària: 6,1 M €

El conveni matisa que els imports de la segona fase, tant els projectes de l’Ajuntament com de l’ATM, són valors calculats segons l’estudi informatiu i estudis preliminars, i que poden variar quan es facin els projectes executius. En el document, l’ATM també hi inclou una partida per comprar nous combois quan estigui feta la segona fase (117 M €) i l’ampliació de les cotxeres del Trambaix (12,1 M €).

Gestió pública a partir del 2032

Una de les condicions que ERC va posar per donar el “sí” al tramvia és que la gestió fos 100 % pública. Ara, l’explotació del Trambaix i el Trambesòs està en mans privades i les administracions tenen poc pes. El conveni amb l’ATM es compromet a incrementar el percentatge públic i que la gestió de tota la xarxa tramviària sigui 100 % pública quan vencin les concessions actuals, previstes pel 2032.

A més, fruit del conveni, l’ATM i l’Ajuntament es comprometen a ajustar la tarifa tècnica (el que paguen les administracions a l’operador privat per cada viatger) perquè l’ampliació del tramvia no aporti més beneficis a les empreses concessionàries. També es buscarà que la rendibilitat que generi la nova línia recaigui en el sector públic, que és qui n’haurà finançat la construcció (a diferència de la xarxa actual).