El govern d’Ada Colau i Jaume Collboni ha tancat un acord amb el grup d’ERC que lidera Ernest Maragall a Barcelona per iniciar les obres del tramvia per la Diagonal la tardor del 2021. En una primera fase, s’allargarà de Glòries fins a l’estació de Verdaguer (passeig de Sant Joan). La inversió prevista supera els 112 M €, que assumiran l’Ajuntament i l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM).

De fet, l’acord amb ERC ha permès tancar un conveni entre el consistori i l’ATM que descriu què farà cadascú i quant aportarà. L’Ajuntament s’encarregarà de la urbanització de la Diagonal i de la part afectada a les Glòries per valor de 56,2 M €. Per la seva banda, l’ATM (participada per la Generalitat, l’Ajuntament i l’AMB) pagarà les vies, la catenària i els trens, per valor de 56 M €. A banda, l’ATM aportarà 4,7 M € més per adaptar la flota actual a la catenària soterada que hi haurà en el nou tram.

mapa connexió tramvia Diagonal

De Glòries a Verdaguer a finals del 2023

En aquest primer tram, d’1,8 quilòmetres, hi haurà tres parades novesMonumental, Sicília i Verdaguer. L’estació de Glòries es reubicarà en un nou intercanviador amb l’L1 del metro just davant del Museu del Disseny. Les obres està previst que s’allarguin uns 22 mesos, de manera que s’espera que a finals del 2023 el tramvia faci ja el trajecte entre Glòries i Verdaguer.

L’Ajuntament portarà a votació el projecte d’urbanització de la Diagonal en la propera Comissió d’Urbanisme, i que el ple del 23 de desembre aprovi el conveni amb l’ATM. Les obres del tramvia aniran seguides de les que ja s’estan fent ara a la Diagonal per ampliar el col·lector d’aigües. El conveni també preveu el compromís per redactar i aprovar els projectes de la segona fase (fins a Francesc Macià) perquè les obres es puguin executar quan acabi la primera.

Per on passarà el tramvia?

Entre Glòries i el carrer de Marina, en què hi ha una rambla al mig, el projecte d’urbanització preveu que el tramvia passi pels laterals i les voreres s’ampliaran amb un sol carril per al trànsit privat. Des de Marina fins a Girona, circularà pel tronc central al costat d’un carril bici. El trànsit privat quedarà relegat als laterals, que tindran voreres més amples com en el tram ja reformat entre Francesc Macià i el passeig de Gràcia.

tramvia Diagonal
Entre el passeig de Sant Joan i Marina, el tramvia passarà pel tronc central de la Diagonal

La gestió no serà 100 % pública fins al 2032

Una de les condicions que ERC sempre ha posat per donar el sí al tramvia és que la gestió fos 100 % pública. Ara, l’explotació del Trambaix i el Trambesòs està en mans privades i les administracions tenen poc pes. El conveni amb l’ATM es compromet a incrementar el percentatge públic i que la gestió de tota la xarxa tramviària sigui 100 % pública quan vencin les concessions actuals, previst pel 2032.

A més, fruit del conveni, l’ATM i l’Ajuntament es comprometen a ajustar la tarifa tècnica (el que paguen les administracions a l’operador privat per cada viatger) perquè l’ampliació del tramvia no aporti més beneficis a les empreses concessionàries. També es buscarà que la rendibilitat que generi la nova línia recaigui en el sector públic, que és qui n’haurà finançat la construcció (a diferència de la xarxa actual).

acord tramvia Diagonal

Colau: “Estem de celebració”

L’acord del govern municipal amb ERC s’ha presentat en una roda de premsa amb l’alcaldessa, Ada Colau, el primer tinent d’alcalde, Jaume Collboni, i el portaveu dels republicans, Jordi Coronas. “Estem de celebració”, ha afirmat Colau, que ha afegit que gràcies a l’acord amb ERC “per fi veurem les obres del tramvia en aquest mandat”. L’alcaldessa ha destacat que la connexió permetrà treure cotxes de la Diagonal i veure-la “plena de persones, verd i aire net”.

El primer tinent d’alcalde ha destacat que el tramvia “millorarà el comerç” del centre i el que hi ha a la part baixa de la Diagonal. Des d’ERC, Jordi Coronas ha assegurat que “l’empresa concessionària no guanyarà ni un sol euro més dels que està guanyant”. I la tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz, s’ha compromès a buscar l’acord amb les empreses privades per fer-ho possible: “vull pensar que no hi haurà impediments”.