Nou pas endavant per a la connexió del tramvia per la Diagonal. La Comissió d’Urbanisme ha aprovat de forma inicial el projecte d’urbanització de l’avinguda entre el carrer de Los Castillejos i el passeig de Sant Joan, que inclou el pas del tramvia. La intenció, després de l’acord entre el govern municipal i ERC, és començar les obres d’aquest tram la tardor del 2021. L’Ajuntament assumirà la reforma urbanística de l’avinguda i l’ATM pagarà la via, la catenària i els trens.

El projecte s’ha aprovat amb els vots a favor del govern municipal (BComú i PSC) i ERC, mentre que Junts per Catalunya, Ciutadans, el PP i Barcelona pel Canvi hi han votat en contra. La d’aquest dilluns a la comissió és la primera votació vinculant sobre la connexió del tramvia a l’Ajuntament després d’anys d’estudis, debats i altres votacions més aviat simbòliques.

Amb el projecte d’urbanització aprovat (falta l’aprovació definitiva), l’Ajuntament podrà treure les obres a concurs i adjudicar-les. La reforma d’aquest tram de la Diagonal costarà 34,8 M €, als quals s’ha d’afegir la transformació de la part sud de Glòries, 21,4 M €, que s’aprovarà per Comissió de Govern. A banda, cal sumar-hi la inversió que farà l’Autoritat del Transport Metropolità, valorada en uns 61 M €.

El tramvia treu espai als cotxes

tramvia Diagonal reforma
El tramvia circularà pel tronc central al costat d’un carril bici entre Marina i el passeig de Sant Joan

La reforma de la Diagonal amb el pas del tramvia reduirà significativament l’espai als cotxes i ampliarà les àrees per a vianants, bicicletes i zones verdes. Entre el passeig de Sant Joan i el carrer de la Marina, el tramvia circularà pel tronc central al costat d’un carril bici birireccional de 4 metres d’amplada separat per una franja verda on hi haurà les parades quan correspongui. Les voreres s’ampliaran fins al set metres i mig i el trànsit privat tindrà dos carrils per banda als laterals.

A la confluència de la Diagonal amb Aragó i Marina es crearà un gran espai públic sense cotxes

Un dels canvis més rellevants serà a la confluència de la Diagonal amb els carrers d’Aragó i Marina. En aquest punt, es crearà un gran espai públic exclusiu per als vianants amb nou arbrat, carril bici i el pas del tramvia. Això serà possible perquè els carrils actuals de la Diagonal se suprimiran i només es mantindran els d’Aragó. Per això, el trànsit de Marina només podrà girar a l’esquerra quan arribi a Aragó (ara es pot fer també cap a la Diagonal).

Entre Marina i Los Castillejos, el tramvia circularà a banda i banda de la rambla central

Al tram entre el carrer de la Marina i Los Castillejos es manté la rambla central (a sota hi ha un túnel de Rodalies) i el tramvia passarà a banda i banda. Les voreres s’ampliaran fins als set metres i mig i es pacificarà el trànsit amb només un únic vial per a veïns. El carril bici bidireccional que hi haurà a la resta de la Diagonal tindrà continuïtat perla banda muntanya. El pendent de la rambla central se suavitzarà per ubicar-hi les parades a banda i banda.

El projecte d’urbanització aprovat no altera el tram entre el passeig de Sant Joan i el carrer de Girona. En aquest punt hi haurà el punt d’inici i final de línia provisional mentre no es completi la connexió fins a la plaça de Francesc Macià.

“No és moment d’obres faraòniques”

En el debat en comissió, els grups de JxC, Cs, PP i BCN Canvi s’han oposat frontalment al projecte. Francina Vila (JxC) ha dit que el tramvia tindrà impacte negatiu en els números de TMB i s’ha preguntat si en el moment actual és necessari fer una inversió de més de 100 M €. La tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz, ha recordat que el govern de la Generalitat, del qual en forma part JxC, avala el projecte i ha criticat el “dogmatisme” del partit a Barcelona.

Des de Cs, Celestino Corbacho ha apuntat que “no és moment d’obres faròniques” i ha afirmat que “aquesta obra, més que una necessitat, és un caprici”. Óscar Ramírez (PP) ha dit que el projecte suposarà “la liquidació de la Diagonal” i ha instat el govern a fer una nova consulta. Manuel Valls (BCN Canvi) ha reiterat que el tramvia “no era un projecte prioritari i ara encara menys”, i ha dit que representarà “un mur en plena ciutat”. El portaveu d’ERC, Jordi Coronas, ha rebatut les crítiques assegurant que la inversió pública en aquest projecte tindrà “retorn social”.