El govern de l’alcalde, Jaume Collboni, farà evident el trencament amb els eixos verds que va impulsar Ada Colau en els mandats anteriors amb la primera pacificació que dibuixarà l’executiu del PSC —pràcticament— des de zero. Serà a la superilla de Sant Antoni (al voltant del Mercat de Sant Antoni), per consolidar els trams dels carrers del Comte Borrell i del Parlament, que, actualment, estan pacificats amb urbanisme tàctic (a diferència de la part superior de la mateixa superilla, que ja té urbanisme definitiu). En concret, són els punts següents:

  • Carrer del Comte Borrell entre l’avinguda del Paral·lel i el carrer de Manso.
  • Carrer del Parlament entre el carrer de Viladomat i la ronda de Sant Pau.
  • La plaça que es va crear en l’encreuament dels carrers del Comte Borrell i del Parlament.
urbanitzacio superilla sant antoni

Durant les properes setmanes, l’Ajuntament encarregarà la redacció dels avantprojectes per fer l’actuació, que tindrà un cost al voltant dels 8 M €. La intenció del consistori és que les obres comencin a principis del 2026 i que s’allarguin un any i mig. S’actuarà en una superfície de 13.400 m². D’aquest projecte ha caigut la pacificació del carrer de Rocafort (entre la Gran Via i el Paral·lel), que sí que volia impulsar Colau en el seu moment.

plaça comte borrell i parlament
Plaça que s’ha creat a la confluència entre Comte Borrell i Parlament, que també es reurbanitzarà

Aprendre de les “mancances” de Colau

La tinenta d’alcaldia d’Urbanisme, Laia Bonet, ha remarcat que el disseny d’aquests trams que es reurbanitzaran es farà “aprenent del que no ha funcionat fins ara” i de “les mancances” que s’han detectat als eixos verds que va fer Ada Colau a la superilla de l’Eixample i a la mateixa superilla de Sant Antoni (en els trams ja consolidats amb obra definitiva).

De fet, a finals de març, l’alcalde, Jaume Collboni, ja va avançar que l’Ajuntament impulsarà un pla per revisar els eixos pacificats per Colau, en punts on s’han trencat les proteccions dels parterres i dels escocells (per l’aparcament de cotxes i furgonetes) i on el cost del reg és més car, en comparació amb altres zones enjardinades de Barcelona.

escocell trencat superilla sant antoni
Exemple d’un escocell trencat a la part ja consolidada de la superilla de Sant Antoni

En ser preguntada per com es diferenciaran els nous eixos verds que impulsi el govern Collboni dels que va fer Colau, Laia Bonet ha apuntat que es posarà especial atenció a la convivència dels diferents usos que hi ha als carrers pacificats: “Quan tot té la mateixa estètica i no s’identifica on s’ha de fer la càrrega i descàrrega, quin és l’espai dels vianants o per on han d’anar les bicis… segur que es generen problemes de convivència”.

El punt de partida sí que és herència dels comuns

Tot i que correspon al govern de Collboni encarregar els avantprojectes que definiran com seran de forma definitiva la par tinferior de la superilla de Sant Antoni, el cert és que el punt de partida és heretat de l’últim mandat de Colau. El febrer del 2023, l’executiu dels comuns va obrir un concurs d’idees per dissenyar eixos verds i places a l’entorn de Sant Antoni, del qual ara es coneix el resultat final. La següent recreació és la guanyadora del concurs d’idees per a la plaça Comte Borrell – Parlament:

concurs idees superilla sant antoni