L’Ajuntament de Barcelona encarregarà properament el projecte per consolidar les pacificacions de la superilla de Sant Antoni, que ara mateix són amb urbanisme tàctic. Són trams dels carrers del Comte Borrell i del Parlament. Així, el consistori donarà continuïtat al disseny definitiu que ja hi ha a l’entorn del Mercat de Sant Antoni: al carrer de Tamarit (entre Comte d’Urgell i Calàbria) i al carrer del Comte Borrell (entre la Gran Via i Manso). L’objectiu és acabar el projecte executiu de les obres aquest 2023 i que les obres puguin començar el primer trimestre del 2024.

La superilla de Sant Antoni “ha vingut per quedar-se”

La tinenta d’alcaldia d’Urbanisme, Janet Sanz, ha afirmat que “la superilla de Sant Antoni ha vingut per quedar-se”. Ha recordat que ara la part baixa del Mercat de Sant Antoni “és tàctica” i que, per tant, “el que necessitem és un projecte per consolidar-ho”.

Sanz també ha explicat que s’està treballant per millorar carrers com el de Viladomat, per on passa el trànsit. Per exemple, intentant que hi circulin menys busos i autocars i millorar els entorns escolars. Unes actuacions que també es plantegen per al carrer de Sepúlveda. La regidora ha dit que l’objectiu és que hi augmenti la reducció del trànsit i “que el 2030 a la ciutat només hi entrin els cotxes imprescindibles”.

Quins trams es pacificaran de forma definitiva?

El projecte que encarregarà l’Ajuntament preveu convertir en pacificació definitiva els trams de superilla de Sant Antoni que, ara mateix, estan pacificats amb urbanisme tàctic. Són els següents:

  • carrer del Comte Borrell entre Manso i l’avinguda del Paral·lel.
  • carrer del Parlament entre el Paral·lel i la ronda de Sant Pau.
superilla sant antoni

L’eix verd de Rocafort s’allargarà fins al Paral·lel

Més enllà de les pacificacions definitives que es faran a l’entorn de la superilla de Sant Antoni, l’Ajuntament també es prepara per allargar l’eix verd del carrer de Rocafort. És, de fet, un dels eixos que inclou la superilla de l’Eixample, que ara abasta de l’avinguda de Roma a la Gran Via.

En un futur proper s’allargarà per arribar fins a l’avinguda del Paral·lel.

El carrer de Rocafort (entre la Gran Via i el Paral·lel) també es pacificarà i donarà continuïtat a la superilla de l’Eixample

Mentrestant, pintura i mobiliari renovats

Fins que les pacificacions definitives de la superilla de Sant Antoni no siguin realitat, l’Ajuntament ha posat al dia l’espai. De fet, durant les últimes setmanes s’ha rehabilitat tot el mobiliari urbà malmès, com bancs, jardineres, fanals o semàfors. En total, 500 elements que ha calgut netejar amb equips d’alta pressió, per esborrar-ne els grafits, i pintar o reparar, en alguns casos. Una actuació que arriba cinc anys després de l’estrena de la superilla.

També s’han començat a repintar les calçades pacificades amb urbanisme tàctic del carrer del Parlament i del Comte Borrell, i s’eliminarà la pintura groga que hi ha en algunes de les voreres amb un tractament especial. Tot plegat s’allargarà unes quatre setmanes, amb un cost de 125.000 €. L’Ajuntament destaca que en el darrer any també s’han reposat 1.760 plantes en alguns trams.

Reducció del trànsit i la contaminació

El consistori destaca que la superilla de Sant Antoni ha suposat una important reducció de la contaminació. El trànsit hi ha disminuït de mitjana un 17 %. La xifra es dispara en el cas del carrer del Comte Borrell, on la davallada arriba al 83 %: s’ha passat de 7.216 vehicles/dia el 2017 a 1.204 el 2022. L’Ajuntament també remarca l’impacte en el comerç de proximitat. En aquests anys s’han obert gairebé 200 locals comercials, dels quals només 9 són bars i restaurants.

Des de l’Associació de Veïns de Sant Antoni també han valorat positivament la posada en marxa de la superilla. Una de les portaveus, Rocío Vilaró, assegura que ha “millorat molt la vida dels veïns i les veïnes”.

El valor de les transaccions econòmiques entre el 2018 i el 2022 a Sant Antoni van augmentar més d’un 38 %, mentre que en el conjunt de la ciutat la xifra és del 18,5 %.