L’Ajuntament de Barcelona ha publicat els estudis de mobilitat per conèixer l’impacte que tindrà la superilla de l’Eixample. El projecte preveu transformar en eixos verds els carrers del Consell de Cent, Rocafort, Comte Borrell i Girona a partir del juny i crear quatre places en cruïlles. Segons aquests estudis, que ha avançat ‘El País’, els carrers de Mallorca i València tindran més trànsit en hora punta (9 h) el 2023 en diversos trams.
En concret, es preveu més congestió a Mallorca entre Los Castillejos i Lepant i entre Sicília i Casanova. A València hi haurà més trànsit en hora punta entre Comte d’Urgell i la rambla de Catalunya. També es preveu més cues en alguns trams de Rosselló. Les previsions s’han fet amb simulacions entre la circulació del 2019 i la que es calcula per al 2023, amb la superilla implantada, així com el tramvia per la Diagonal, la reforma de la Meridiana o el túnel de les Glòries.
Tot i això, els estudis conclouen que aquestes transformacions no generaran, de mitjana, un increment de la congestió en hora punta al districte. Sobretot, perquè en les simulacions han previst una hipòtesi de reducció global de trànsit del 10 %. Ara bé, sí que assenyalen que en alguns punts la congestió en hora punta pot traslladar-se parcialment cap a l’hora següent. Per evitar-ho, recomanen reduir el trànsit un 13,6 % més.
Menys congestió en trams d’Aragó i la Gran Via
Per contra, els estudis pronostiquen una millora de la circulació en vies especialment transitades. És el cas del tram d’Aragó entre Independència i Padilla, o la Gran Via entre Roger de Llúria i Marina. Les simulacions de trànsit també preveuen menys congestió en diversos trams del carrer de Còrsega i de Sant Antoni Maria Claret, així com al carrer de València entre rambla de Catalunya i Bruc, just després del tram més congestionat.
17 carrils menys fins al 2023
Segons recullen els estudis de mobilitat, entre els anys 2019 i 2021, la circulació a l’Eixample s’ha reduït un 4,8 % (prenent de referència els últims quatre mesos de l’any, amb menys afectació per la pandèmia). En els carrers de la futura superilla, però, l’urbanisme tàctic han fet caure la circulació encara més, amb una forquilla que va entre el -15 % a Comte Borrell i el -34 % a Girona.
Amb totes les actuacions previstes al districte (superilla, tramvia, Meridiana, carrils bici…) fins al 2023, s’eliminaran 17 carrils de circulació (cinc d’horitzontals i 12 de verticals), que representa una reducció del 15 % de la capacitat en hora punta (uns 4.200 vehicles). Per minimitzar possibles congestions, els estudis assenyalen que hi ha actuacions de millora previstes en el transport públic fins al 2023 que n’augmentaran la capacitat (carrils bus, tramvia, aparcaments dissuasius…).
També recorden que la demanda del transport públic encara està molt per sota (un 24 %) de la del 2019 i que l’oferta es manté al 100 %. Per això, creuen que encara hi ha capacitat per aconseguir que hi hagi un transvasament modal del cotxe cap al transport públic.