Foto: Vicente Zambrano

Gairebé la meitat dels desplaçaments en vehicle privat (cotxe i moto) que entren o surten de Barcelona els dies laborables tenen alternativa en metro o tramvia. La dada la recull l’informe ‘El paper de l’Eixample en la mobilitat metropolitana’, que forma part dels estudis de mobilitat que l’Ajuntament de Barcelona ha encarregat per avaluar l’impacte que tindrà la superilla de l’Eixample.

L’informe considera que hi ha alternativa en metro o tramvia cap als municipis d’Esplugues, Cornellà, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, el Prat de Llobregat, l’Hospitalet, Sant Adrià de Besòs, Santa Coloma i Badalona. De fet, prop del 50 % dels desplaçaments en vehicle privat cap a Barcelona es fan des d’aquests municipis, o a la inversa. Municipis que, diu l’informe, queden a menys de 8 km del centre (30-40 minuts en bicicleta).

Per on entren més vehicles privats?

Segons dades del 2018, els dies laborables es fan un milió de desplaçaments en vehicle privat que entren o surten de Barcelona. Les vies interurbanes que porten més cotxes o motos a la ciutat són:

  • A-2: 150.000 vehicles/dia (el 44 % dels que entren pel sud-oest)
  • C-58: 150.000 vehicles/dia (el 43 % dels que entren pel nord-est)
  • B-23: 108.000 vehicles/dia
  • C-32 nord: 102.000 vehicles dia

350.000 vehicles passen per l’Eixample

carrer arago velocitat multes

Pels carrers de l’Eixample hi passen cada dia laborable 350.000 vehicles (segons dades del 2018), gairebé la meitat (44 %) del trànsit privat de la ciutat. El carrer d’Aragó és el que n’acull més (85.000) en sentit Llobregat, seguit de Mallorca (26.000). En sentit Besòs, la Gran Via absorbeix el 39 % del trànsit (65.000 vehicles), seguida de València (26.000).

Segons els estudis de mobilitat de la superilla de l’Eixample, de tots els desplaçaments en cotxe que es fan pel districte els dies laborables, el 49 % són de residents de fora de Barcelona. En el cas de les motos, el percentatge baixa al 19 %. De fet, dos de cada tres vehicles privats que circulen per l’Eixample venen o van a fora de la ciutat. La resta correspon a desplaçaments entre l’Eixample i la resta de districtes.