Les obres de la Rambla estan a punt d’encetar una nova etapa. A partir del dilluns 17 de juny, començaran els treballs de forma simultània als quatre trams que queden pendents, entre el carrer del Portal de Santa Madrona i la plaça de Catalunya, per accelerar el calendari d’obres i poder tenir la nova Rambla enllestida el febrer del 2027. Ara hi ha en marxa els treballs al primer tram, entre Colom i Portal de Santa Madrona —el més proper al mar—, que culminaran al juliol.

La nova fase d’obres implicarà canvis i afectacions importants en la mobilitat perquè, a partir del mateix 17 de juny i durant 20 mesos, quedarà suprimit del tot el trànsit de baixada per aquesta via i només hi podran circular el transport públic, els vehicles de serveis, els cotxes de veïns i les mercaderies, en sentit ascendent. Les obres, a més, deixaran una imatge curiosa: s’habilitaran cinc passos perquè els vehicles creuin la Rambla d’un costat a l’altre, quan els treballs ho facin necessari.

Simulació de la futura Rambla a l’altura del mosaic de Miró 

Primeres actuacions, al costat Gòtic

L’execució de les obres entre el carrer del Portal de Santa Madrona i la plaça de Catalunya es dividirà en tres àmbits d’actuació, que s’aniran encadenant l’un darrere l’altre, durant 32 mesos en total:

  • Calçada i vorera del cantó Gòtic: els treballs duraran 10 mesos i traslladaran el trànsit de pujada a la calçada del cantó Raval (la que abans de les obres assumeix el trànsit de baixada).
  • Calçada i vorera del cantó Raval: els treballs duraran 10 mesos més i retornaran el trànsit de pujada al cantó Gòtic, que ja estarà enllestit.
  • Passeig central de la Rambla: en aquest cas els treballs duraran 12 mesos i, com que s’executaran per petits fragments, no caldrà tallar el pas dels vianants. Quan comenci aquesta fase, es reobrirà el trànsit en sentit de baixada de la Rambla, limitat al transport públic, veïns i serveis.

Durant aquest temps, també s’alterarà el recorregut de tres línies d’autobús. Les línies 59 i N9 seguiran pujant per la Rambla, mentre que hauran de fer el recorregut de baixada per la via Laietana. En canvi, la línia V13 tindrà origen i final a la plaça de Catalunya (en comptes d’arribar fins a la Barceloneta, com fins ara).

On seran els passos per creuar la Rambla?

Amb aquesta fragmentació de les obres, l’Ajuntament habilitarà cinc passos perquè alguns vehicles puguin creuar el passeig central de la Rambla, d’un costat a l’altre. Segons el director general de BIMSA (empresa pública que supervisa les obres), Ricard Font, aquests passos es faran per garantir que els vehicles d’emergències puguin arribar a qualsevol punt, encara que estigui tallat per obres, i perquè es pugui fer correctament el repartiment de mercaderies i els veïns puguin accedir als pàrquings.

Els passos es començaran a habilitar aquest dimarts, 28 de maig, perquè n’hi haurà tres que ja entraran en funcionament el 17 de juny. Estaran regulats per semàfors, per no posar en perill els vianants que baixin pel tronc central de la Rambla. En concret, els cinc passos s’ubicaran a les ubicacions següents:

  • carrer de la Portaferrissa
  • carrer del Cardenal Casañas
  • carrer de Ferran
  • plaça Reial
  • carrer d’Escudellers

Quina alternativa tindrà el trànsit de baixada?

Un cop s’anul·li el trànsit en sentit descendent per la Rambla, els cotxes hauran de buscar alternatives. La més natural és la via Laietana, que també està en obres. Altres possibles alternatives són l’avinguda del Paral·lel i l’eix que formen els passejos de Sant Joan, Lluís Companys i Picasso. Segons dades de l’Ajuntament, baixen per la Rambla entre 4.000 i 9.300 vehicles diaris, en funció del tram.