S’ha acabat l’espera. La reforma d’un dels eixos més emblemàtics de Barcelona, la Rambla, ha començat aquest dilluns, 3 d’octubre. L’Ajuntament preveu que les obres s’allarguin fins al 2030 i es distribueixin en cinc fases, tot i que la tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz, s’ha compromès a escurçar els terminis per intentar acabar els treballs abans, tal com reclamen veïns i oposició. La inversió per a tota la reforma és de 44,5 M €.

El primer tram on s’actua, de 117 metres, és entre el monument a Colom i el carrer del Portal de Santa Madrona. L’objectiu és obrir la Rambla al mar amb una zona d’estada a les Drassanes. S’hi plantarà arbrat, es renovarà l’enllumenat i es modificarà el traçat de l’avinguda de les Drassanes, que passarà més a prop del Museu Marítim. Durant aquesta fase, que s’allargarà un any i mig, es traslladaran de lloc una desena d’estàtues humanes i es ressituarà un quiosc de premsa.

Janet Sanz: “L’objectiu és que si podem reformar tota la Rambla abans del 2030 es faci”

Primera fase per etapes

Les obres d’aquest primer tram s’han dissenyat per etapes per no afectar de cop tota l’amplada de la Rambla. D’aquesta manera, es garanteix en tot moment el pas de vianants. A més, es deixarà obert un carril de circulació per sentit per accedir als pàrquings i perquè hi passin bicicletes, vehicles de serveis i emergències i també el transport públic, que no es veurà afectat en cap moment. I es deixarà pel final renovar el paviment de la rotonda de Colom.

Més espai per als vianants i nou paviment

reforma rambla virreina
Recreació virtual de la reforma de la Rambla davant del Palau de la Virreina

La que ha començat aquest dilluns és la primera de cinc fases en què s’ha dividit la reforma. La nova Rambla tindrà les voreres més amples (mínim tres metres) i el passeig central també guanyarà espai. La calçada es reduirà a un sol carril de circulació per sentit, que estarà limitat a veïns, bicicletes, busos i taxis, mercaderies, serveis i l’accés als aparcaments. En l’actualitat això només passa de pujada, però amb la reforma també passarà de baixada.

Una altra de les novetats principals de la reforma serà el paviment. No hi haurà asfalt i tant les voreres com la calçada estaran cobertes per peces de diferents formats de pedra natural de color marronós. Per tant, desapareixeran les rajoles ondulades característiques de la Rambla.

L’abans i el després de la Rambla de Barcelona: així quedarà amb la reforma | FOTOS

Amb la remodelació, es reubicaran els quioscos de premsa i les parades de flors, que quedaran sota els arbres en el tram rambla de les Flors – Sant Josep. El projecte també dibuixa tres “espais majors” en cruïlles singulars de la Rambla, que seran de plataforma única. 

Una reforma molt esperada

La reforma de la Rambla és una reivindicació de veïns i entitats, com Amics de la Rambla, que ve de lluny. De fet, les obres acumulen anys de retard. El Pla de reordenació d’aquesta via es va aprovar definitivament en plenari el 27 de maig del 2016, amb els vots favorables, en aquell moment, de CiU, Cs i ERC. En canvi, els grups municipals del PP i CUP es van pronunciar en contra, perquè consideraven que no resolia els problemes de la Rambla.

El projecte d’obres es va fer públic el 2 de novembre del 2018, però la previsió d’inici dels treballs es va allargar fins a finals del 2019 i principis del 2020. El projecte, però, va quedar encallat per falta de consens a finals del mandat anterior i la reforma va quedar sense calendari. El 2020 es va anunciar l’inici d’obres per l’any 2021. Tampoc no va ser possible i, finalment, la reforma començarà aquest 2022.