La construcció del túnel viari de les Glòries ha deixat al subsol de la plaça uns espais amagats a simple vista i de grans dimensions que no se sap a què es destinaran. Aquestes habitacions subterrànies, que des de l’empresa municipal Bimsa anomenen espais intermedis, es troben entre el túnel per a cotxes i la superfície i es van crear quan es va perforar el terreny. N’hi ha quatre i tenen mides diverses: n’hi ha dos de 900 metres quadrats, un de 1.000 i un altre de 1.800. En total, 4.600 m2.

En la Comissió d’Urbanisme d’aquest dimarts, a instàncies d’una pregunta de Junts per Catalunya, el regidor Eloi Badia va revelar que l’Ajuntament de Barcelona ha encarregat un estudi sobre la viabilitat d’aquests espais per saber quin ús poden tenir, ja sigui cultural o veïnal. Segons va explicar Badia, una de les opcions que s’havia plantejat era fer-hi un aparcament de bicicletes, però encara no hi ha res tancat.

Recreació virtual de la construcció del túnel de Glòries, que permet imaginar la dimensió dels espais amagats sota la superfície

Els espais es van generar quan es va perforar la plaça per fer el túnel subterrani. Com que al subsol de Glòries hi passen tres túnels de Rodalies i un de metro, es van excavar grans forats entre un i altre (quatre en total), per poder arribar a sota d’aquestes galeries ferroviàries i fer-hi passar el túnel per a cotxes. Els forats ja s’han tapat i no es veuen des de la superfície.

obres túnel Glòries
Sota d’aquesta esplanada hi ha un dels espais intermedis. A la dreta hi ha un dels accessos provisionals, que també és un punt d’entrada al túnel per al personal autoritzat

Un dels problemes d’aquests espais és l’accés, ja que no són de fàcil entrada. Entitats veïnals de la zona havien previst, fins i tot, fer-los servir de magatzem, però l’accessibilitat els ho va fer descartar. A més, Eloi Badia va detallar que en aquesta zona, el sòl està qualificat de parc urbà i que caldrà veure quins usos són compatibles.

Mig milió d’euros més per a les obres del túnel

El túnel de Glòries està previst que es posi en marxa en dues fases a la tardor: al setembre, en sentit Besòs i, al novembre, d’entrada a la ciutat. La Comissió d’Urbanisme va aprovar aquest dimarts un nou projecte modificat del túnel que eleva l’obra mig milió d’euros més en el lot tres dels cinc en què es van dividir els treballs. Aquest increment se suma al que es va aprovar el 2019 per reforçar el túnel de l’L1 i que, en total, eleva el pressupost d’aquest lot fins a 11,6 M €, un 7,97 % més del previst.

Tot i això, fonts municipals apunten que la construcció del túnel segueix sota el marc pressupostari aprovat, amb una dotació total de 192,3 M € entre obra civil i acabats.