L’Ajuntament de Barcelona ha fet públic, ara sí, el projecte definitiu de reforma de la via Laietana. La proposta s’inspira en el model que es va presentar el febrer del 2020, però hi incorpora alguns canvis. De baixada, les bicicletes compartiran carril amb autobusos i taxis, a diferència del projecte anterior, en què anaven pel mateix carril que el trànsit privat. De pujada, es manté només un carril per al transport públic (que podran fer servir els veïns) i un altre per a bicis, que es desplaça al costat de la vorera.

El projecte definitiu descarta posar un carril bici segregat de baixada igual que es fa de pujada. Aquesta opció es va posar sobre la taula, però els comerciants van alertar que les voreres quedaven més estretes. Amb el projecte inicial, les entitats ciclistes van criticar que el carril bici es posés al centre de la via i que, de baixada, s’hagués de compartir espai amb els cotxes. La tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz, ha dit que la proposta final prioritza la seguretat de les bicicletes.

Sanz ha recordat que el carril bus amb bicis ja s’ha provat a l’eix Sants – Creu Coberta i que la convivència a la via Laietana entre aquests dos modes és possible. De pujada, els autobusos envairan el carril bici quan arribin a una parada, i les bicicletes s’hauran d’aturar en un semàfor previ. En el carril bus de pujada hi podran circular els veïns i usuaris de pàrquings. Es controlarà per càmeres que se’n fa un bon ús.

El trànsit privat que feia servir la via Laietana de pujada haurà d’anar pel passeig de Lluís Companys, un desviament que, segons estudis municipals, suposarà entre un i tres minuts més de temps.

Recreació de la plaça que es guanyarà a la confluència amb el carrer de Jonqueres, que es pacificarà

Voreres més amples i quatre places noves

Amb la reforma, les voreres de la via Laietana seran de quatre metres d’amplada i serà igual de cap a cap, no com ara, que hi ha trams amb la vorera més estreta. També es remodelaran les places i alguns carrers que hi conflueixen com el de Jonqueres, que es pacificarà i permetrà guanyar més espai públic. En aquest carrer, es canviarà el sentit de circulació, que serà de baixada per continuar cap al carrer d’Ortigosa.

La rotonda d’Antoni Maura desapareixerà i donarà lloc a una plaça per facilitar la connexió a peu

La rotonda d’Antoni Maura desapareixerà i al seu lloc es crearà una plaça que permetrà connectar millor el Gòtic amb el barri de Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera. També es renovarà la futura plaça d’Idrissa Diallo (fins ara Antonio López), amb una millor connexió amb la plaça de Correus. Amb la reforma, es reubicaran i s’ampliaran els passos de vianants i també es reforçaran la il·luminació i les zones verdes.

Recreació de la futura plaça d’Idrissa Diallo (fins ara Antonio López), amb més vegetació i un pas de vianants més ample

Inici d’obres abans de l’estiu del 2022

L’Ajuntament preveu aprovar el projecte de reforma al novembre, amb la intenció de començar les obres abans de l’estiu del 2022. Quan es tingui el projecte definitiu es concretarà quant duraran i si es faran per fases. La inversió total és de 33 milions d’euros. Quan estigui feta la reforma, les parades de bus es col·locaran a les places noves. Pel que fa a les de taxi, hi haurà vuit places a Joaquim Pou i Àngel J. Baixeras, i s’ampliaran les places de càrrega i descàrrega de 25 a 54 places.

ERC avala la reforma, però vol anar més enllà

El Grup Municipal d’ERC ha pactat la reforma amb el govern municipal. El portaveu Jordi Coronas ha avalat el projecte, tot i que no coincideix exclusivament amb el que van demanar. Destaca que les voreres facin quatre metres i que es millori la connexió transversal de la via Laietana. Però ERC volia restringir encara més el trànsit privat de baixada. Tot i això, Coronas destaca que la proposta és flexible i que un cop funcioni es valorarà si es pot treure el trànsit privat o no.