La sentència del TSJC que anul·la la ZBE de Barcelona no ha minvat la determinació del govern municipal en la lluita contra el canvi climàtic. L’última reacció ha estat la de l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, que ha insitit que “anem tard” i que “aquest és el camí que ens marca Europa“. Colau ha recordat que la mesura ha servit per estalviar morts prematures i que es tracta d’una qüestió de salut pública. Per això, ha reiterat que “la convicció és més ferma que mai” perquè hi ha un consens social, un imperatiu legal i un mandat europeu.

“Les administracions implicades fem front comú”

Aquesta és la primera vegada que la batllessa es pronuncia sobre el revés judicial a la ZBE. Colau ha admès que una ordenança nova pugui generar dubtes en l’àmbit jurídic, però ha remarcat que la sentència ha servit també per deixar clar que totes les administracions implicades estan d’acord. De fet, l’Ajuntament de Barcelona, la Generalitat i l’Àrea Metropolitana presentaran recursos en cadena perquè les restriccions als vehicles més contaminants no quedin en paper mullat.

Reunió Colau i Yllanes per la ZBE

També ha reivindicat el clam ciutadà a favor de polítiques sostenibles: “En qualsevol baròmetre o enquesta municipal, la ciutadania ens reclama que reduïm el trànsit per millorar l’aire que respirem”. A banda, Colau ha fet gala que l’agenda política que marca Barcelona és un referent a tot Europa, malgrat que algunes d’aquestes mesures siguin qüestionades, com la regulació del turisme a través del PEUAT o el dentista municipal.

El vicepresident balear, qüestiona la sentència

L’alcaldessa ha comparegut acompanyada del vicepresident de les illes Balears, Juan Pedro Yllanes, després d’una trobada justament per tractar sobre el desplegament de les zones de baixes emissions en els respectius territoris. A les Balears, de fet, el govern en voldria desplegar a les quatre illes.

Yllanes, jurista expert que també va exercir de jutge, ha qüestionat alguns dels arguments de la sentència, com per exemple el de la proporcionalitat: “No pot ser que el dret individual d’un conductor estigui per sobre del dret col·lectiu a la salut”.

Yllanes també s’ha mostrat convençut que els governs seran capaços de deixar clar que es tracta d’“una obligació” imposada per la legislació europea i estatal.