La sentència del TSJC que anul·la la zona de baixes emissions (ZBE) “no assenyala que s’hagi incomplert algun fet normatiu i això dificulta l’estratègia del recurs de cassació”. De fet, segons el regidor d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica, l’escrit de l’alt tribunal “sembla més un article d’opinió”. Tot i així Badia, en una entrevista al programa ‘bàsics’, també ha admès que “potser no es va adjuntar prou informació per justificar la mesura”, que és precisament un dels arguments que el TSJC esgrimeix a la sentència.

Badia ha augurat que la de Barcelona és la primera de moltes sentències i que treballaran conjuntament amb tots els municipis la resposta que hi donaran. Sobre un altre dels arguments de la sentència, que assenyala que la ZBE suposa un greuge per a les rendes més baixes, Badia creu que “el jutge fa una afirmació molt a la lleugera” i ha desglossat que a Barcelona el 50 % de la població no té vehicle i justament en els barris amb la renda més baixa és on menys s’utilitza el cotxe.

Eloi Badia també ha advertit que hi ha un imperatiu legal a escala europea que fixa el 2035 com a data límit perquè només es venguin vehicles elèctrics. El regidor ha ironitzat preguntant-se si el jutge també impugnarà la normativa europea, “una mesura de molt més impacte econòmic que no pas la ZBE”.

“L’etiqueta groga ara no toca però no podem mirar cap a una altra banda”

Davant l’escenari que ha obert la sentència, Badia ha insistit que cal tenir present que “Barcelona no compleix amb els llindars de qualitat de l’aire que marca Europa i l’Ajuntament ha de pensar com donar compliment a aquests límits”. Ha acceptat que ara no és el moment per seguir desplegant la ZBE afegint-hi els vehicles d’etiqueta groga però ha avisat que la sentència següent que arribi d’Europa “no serà una broma”. Segons el titular d’Ecologia Urbana, serà prou seriosa i quantiosa “perquè sempre surti a compte actuar. De fet no actuar és la pitjor de les situacions”, ha conclòs. En aquest sentit ha apuntat que s’estudiaran altres escenaris com “pacificacions, promoció del transport públic o del vehicle compartit”.

Preguntat sobre la possibilitat de desplegar un peatge urbà, ha explicat que l’Ajuntament no té competències per fer-ho i ha reclamat que o bé el Govern espanyol o la Generalitat desenvolupin “decrets normatius sobre les ZBE que eliminin interpretacions que ha fet el jutge”. “Les administracions ens han de donar un marc legislatiu que esvaeixi dubtes”.

Aquest dimecres l’Ajuntament de Barcelona, la Generalitat de Catalunya i la resta de municipis implicats en la zona de baixes emissions s’han reunit per consensuar una resposta a l’anul·lació per part del TSJC i han decidit presentar una cadena de recursos contra la decisió judicial per mantenir la ZBE a Barcelona. De moment, presentaran recurs l’Ajuntament de Barcelona i la Generalitat, que són els que ja han rebut la sentència.