L’Escola Massana és tota una institució a Catalunya si parlem d’arts visuals, disseny o artesania. Un equip del ‘Plaça Tísner ha entrat als tallers de joieria artística, en què es treballen tècniques ancestrals com les de la cisellada, l’esmaltat i el lacat japonès, però també especialitats contemporànies com la impressió en 3D i el treball amb resines, que permeten als estudiants del grau superior investigar i crear amb tecnologies i materials nous.

Qualsevol material, fins i tot els residus de papereres, poden servir per fer una joia”
Maria Diez, professora de joieria artística

L’hipnotisme dels cisells repicant

No es difícil trobar el taller de cisellada. Només cal parar una mica l’orella i deixar-se emportar pel característic repicar dels cisells impactant contra el metall, un so que la professora Carmen Amador defineix com a “hipnòtic”.

Aquest “sorollet” agut i compassat acompanya la dotzena d’estudiants que aprenen aquesta tècnica ancestral per donar volum al metall en què l’important és “la vistositat del bon treball tècnic” que ha d’acompanyar el disseny contemporani, afegeix Amador.

Lacat japonès únic a Europa

La Massana és l’única escola oficial que ensenya urushi (tècnica mil·lenària de lacat japonès) a tot Europa. Ho fa des del 1965, explica la professora Mireia Estopà. Va tenir l’apogeu amb l’arribada de l’art-déco i ara és gairebé residual a casa nostra, malgrat que “sempre hi ha algun alumne que s’hi enganxa”, afirma Estopà mentre mira amb orgull un dels seus alumnes, el valencià Javier Ens.

Les joies artístiques són com miniatures de pintures o escultures que pots transportar”
Maria Diez

Miniatures artístiques transportables

“Qualsevol material, fins i tot els residus de papereres, poden servir per fer una joia“, defensa la professora Maria Diez. Explica que la joieria artística busca l’expressió pròpia “no des d’un lloc simplement decoratiu o estètic sinó transcendint-lo”, i equipara les peces a “miniatures de pintures o escultures que es poden transportar”.

Per a la joiera i artista Misato Takahashi, exalumna de la Massana, “és com una porta que et connecta amb el món”, i afegeix l’estudiant de joieria artística Javier Ens que li permet “arribar a llocs inexplorats”.

Diez reconeix que el món de la joieria artística és molt desconegut pel gran públic, un món “molt endogàmic i petit” en què els artistes viuen en contradicció perquè “ens l’estimem però no ens dona per pagar la factura del gas“, i conclou que s’hi dediquen “per amor”.