L’actor i director teatral Raimon Molins ha parlat al ‘Plaça Tísner’ de l’obra ‘Himmelweg, camino del cielo’, que dirigeix i en què interpreta el paper d’un comandant nazi. El text, que ja es va estrenar el 2013 a la Sala Atrium, es podrà tornar a veure a partir d’aquest 21 de desembre al Teatre Akadèmia fins al 15 de gener.

Es tracta d’una història basada en uns fets reals ocorreguts l’any 1944, quan el règim nazi va produir una pel·lícula que falsejava la realitat mostrant el camp de concentració de Theresienstadt i com els jueus que hi estaven tancats rebien un tracte exquisit. Per Molins, però, tot i que modifiquem la versió dels fets “la realitat s’acabarà imposant tard o d’hora“.

“La cultura de la barbàrie”

Raimon Molins ha reflexionat sobre la cultura i com es pot utilitzar per fer el bé o el mal. En el cas d’aquesta obra, es mostra un règim nazi que promou el que Molins defineix com “la cultura de la barbàrie”, el fet de produir una cinta per maquillar una realitat cruel. En aquest sentit, diu que la cultura hauria d’existir només per obrir portes “i veure què hi ha dins per tal de millorar com a persones”.

Una crítica del present

A ‘Himmelweg, camino del cielo’, segons Raimon Molins, es reflexiona sobre la propaganda i la manipulació, i diu que “ens podem sentir identificats amb tots els personatges, siguin víctimes o botxins”. Per Molins, el personatge de la delegada de la Creu Roja, a qui s’encarrega inspeccionar un camp de concentració i es presenta una mentida que acaba creient, és una crítica de la societat actual. “Els humans no volem enfrontar-nos a la realitat perquè vivim amb por”, sentencia l’autor.

L’entrevista sencera al ‘Plaça Tísner’