Camises amb botons imantats, samarretes amb obertures de velcro o pantalons amb diverses cremalleres. Al catàleg de NiaLafoz hi trobem peces de roba atemporal per a dona en colors neutres que es produeixen a Catalunya, que presenten canvis en l’estructura per facilitar-ne l’accessibilitat, amb l’objectiu de ser opcions de roba inclusiva per a tothom. ‘Plaça Tísner‘ ha visitat el taller de la dissenyadora i creadora de la marca, Emma Lafoz.

Obertures més accessibles

La peça insígnia de NiaLafoz és la camisa blanca, de cotó orgànic, i amb botons imantats fets amb impressió 3D que la fa “molt versàtil i fàcil de posar i treure”, explica la directora de la marca. També hi trobem samarretes de màniga curta amb obertures de velcro a les mànigues o als costats de la peça.

Pel que fa als pantalons, tenen cremalleres als extrems dels camals per fer-hi passar una pròtesi o obertures a la part de la cintura per facilitar el canvi de la sonda, en el cas d’anar en cadira de rodes i necessitar-ho. A més, els pantalons són sense costures per evitar irritacions o ferides a la pell, després de moltes hores asseguda.

Botó 3D patentat

Els botons estan dissenyats per Emma Lafoz, que els ha registrat, i estan desenvolupats a través de la impressió 3D i imants. “Hem creat una alternativa al botó, que és petit i difícil de manipular, per fer-lo pràctic i fàcil”, explica la dissenyadora. D’aquesta manera, els botons no s’han de cordar i descordar sinó que funcionen amb imants.

“Hem d’incloure a tothom dins del sistema de moda”

“Jo defineixo NiaLafoz com una marca de moda inclusiva, que ajuda persones amb diversitat funcional a vestir-se a la moda sense problemes, fomentant l’autonomia i l’autoestima“, explica Emma Lafoz. La dissenyadora remarca que es tracta d’una marca inclusiva però no adaptada, ja que no només es dirigeix a persones amb alguna discapacitat sinó que el que vol és “incloure tothom dins del sistema de la moda, de vestir de forma estètica“, explica, “perquè tots tenim dret a escollir com vestir que, al final, és reflex del nostre estil i estat d’ànim”, diu.

“El disseny de moda és una poderosa eina de transformació social”
Emma Lafoz

La creadora de la marca explica que “la gent té una visió de la moda de la passarel·la i l’espectacle”. Lafoz apunta que “la moda és disseny i el disseny és una poderosa arma de transformació social” i critica que moltes vegades es dissenya només per a cossos normatius sense tenir en compte d’altres realitats per això defensa “hem de lluitar per un món de la moda més inclusiu.”

Projecte personal

Emma Lafoz va crear la marca el 2023 i la va desenvolupar econòmicament gràcies al premi Elle Project Talent. Però va tenir la idea molts anys abans: “Tot va néixer de la meva tieta, que havia de ser vestida per la meva àvia i sempre anava amb xandalls perquè era roba més fàcil de posar”, explica. Lafoz volia que la seva tieta anés amb roba més estètica “perquè a tots ens agrada anar ben guapos, no?”.

Va decidir portar aquest repte al projecte de final de grau de disseny de moda, que va dedicar a crear una col·lecció de roba per a persones amb discapacitat. Per fer-ho va fer moltes entrevistes a persones amb diversitat funcional per detectar quines eren les necessitats i problemàtiques alhora de vestir-se. Aquest projecte ja fa més d’un any que és una realitat i les peces de roba que un dia eren només idees per fer la vida més fàcil a la seva tieta, ara es poden adquirir a través del web www.nialafoz.com.