L’actriu Mireia Aixalà Rosselló torna a la Biblioteca de Catalunya per posar-se en la pell de Coralina, a ‘La serventa amorosa’, de Carlo Goldoni, en la versió d’Oriol Broggi. No serà l’únic retorn d’Aixalà aquesta temporada, perquè al desembre ja l’espera el seu personatge a ‘Amèrica’, de Sergi Pompermayer. I amb aquests dos espectacles a sota del braç, ens visita a ‘Plaça Tísner‘.

Una serventa a la Biblioteca de Catalunya

La Coralina ha crescut a la casa del seu amo, l’Ottavio, i al costat del fill d’ell, el Florindo. Però ara l’ancià patriarca ha fet fora el seu fill, i la criada ha decidit marxar amb ell, aconseguir-li un casament honorable i fer mans i mànigues perquè es reconciliï amb el seu pare. Aquest és el punt de partida de ‘Coralina, la serventa amorosa’, un dels clàssics de Carlo Goldoni que ha servit Oriol Broggi per començar temporada a la Biblioteca de Catalunya amb una comèdia. Armada al voltant d’un repartiment coral, l’obra avança amb Coralina com a personatge principal.

Elogi de la bondat

La serventa que interpreta Mireia Aixalà és una persona bona. En contrast amb els amos tanoques, les vídues interessades, els criats egoistes i els hereus curts de gambals, la Coralina destil·la una bondat absoluta però, en canvi, no és pas beneita. Amb aquest personatge, l’espectacle que dirigeix Oriol Broggi reivindica que les bones intencions no tenen per què ser sinònim d’ingenuïtat ni de beneiteria. Per Mireia Aixalà, a més, representa l’oportunitat d’interpretar un personatge protagonista escrit en una època, la Itàlia del segle XVIII, en què les dones no eren al centre de la història i menys amb un enfocament positiu.

La primera vegada

‘Coralina, la serventa amorosa’ representa la primera ocasió en què Mireia Aixalà i Oriol Broggi treballen plegats. L’experiència ha sigut molt positiva. Aixalà s’ha integrat perfectament a la família teatral i a la manera de treballar del director barceloní. I de les primeres vegades als aniversaris, perquè amb el text de Goldoni, Broggi clausura les celebracions dels 20 anys de la fundació de La Perla 29.

L’Amèrica de Pompermayer i Manrique

Un cop hagi penjat la còfia de serventa, Mireia Aixalà recupera un altre espectacle que ja va representar l’hivern passat. A ‘Amèrica’, que es podrà veure a La Villarroel, encarnarà un dels membres d’una família burgesa catalana que, un 11 de setembre, rebrà una visita que trasbalsarà els seus fonaments. En aquest text de Sergi Pompermayer, el passat esclavista de la burgesia catalana i les vergonyes que amaga sota la catifa surten a la llum. L’espectacle també suposa una nova ocasió per a Mireia Aixalà de treballar amb Julio Manrique, un dels seus directors de capçalera.

El “mosaic” de Mireia Aixalà

  • Un poble: Juneda. En aquesta localitat de Lleida on estiuejava de petita, la Mireia va iniciar-se en el món del teatre. 
  • Una família: la dels Cargols. Amb la sèrie ‘La memòria dels cargols’, de Dagoll Dagom, la Mireia es va començar a fer popular per al gran públic. 
  • Un premi: el MAX. L’any 2021, la Mireia es va endur el prestigiós guardó a la millor actriu per ‘Les tres germanes’. 
  • Un company: Julio Manrique. Ja sigui com a actor o com a director, ha treballat amb ell en més d’una desena d’ocasions. 
  • Una professió: la de serventa. La Mireia interpreta una criada més intel·ligent que els seus amos a ‘Coralina’, de Carlo Goldoni. 
  • Una plaça: la d’Eivissa, al barri d’Horta. Segur que la Mireia ha tastat més d’una vegada els entrepans del Quimet… 

L’entrevista sencera, al ‘Plaça Tísner’