Després d’algunes funcions prèvies, La Villarroel ha estrenat ‘Amèrica’, de Sergi Pompermayer, dirigida per Julio Manrique. Una obra que, malgrat cert to humorístic, proposa la revisió d’un passat del nostre país poc amable, com és el de l’esclavisme que va enriquir, durant el segle XIX, il·lustres famílies de la burgesia catalana.

La família de la ficció és la dels Vidal, que es pot permetre el luxe de tenir una minyona per a tot (Aida Llop). El Joan (Joan Carreras) i la Cristina (Mireia Aixalà), que viuen amb l’àvia, Andrea Vidal (Carme Fortuny), han fet preparar un dinar d’aniversari per al fill, el Max (Marc Bosch), que ha d’arribar amb algú altre. Aquest algú altre resulta ser la Kayla (Tamara Ndong), amb qui el Max vol anar a viure. És una aspirant a actriu d’ascendència afroamericana que treballa de cambrera per pagar-se els estudis.

La família d”Amèrica’

L’origen de la fortuna dels Vidal

Tot i l’aparença de concòrdia, s’ensuma que els progenitors no reben bé la notícia. Ella sembla condescendent, però no pot evitar certs comentaris racistes. Ell no pot amagar que és un totpoderós neoliberal acostumat a trepitjar per seguir engreixant la fortuna familiar. “Pel Joan, s’ha de tenir cura del patrimoni abans que res, sense que importin les conseqüències”, explica Pompermayer.

Però qui destapa el passat obscur dels Vidal, amb una sola frase, és l’àvia. I aquest passat és el d’un ancestre dels Vidal esclavista. Ndong i Carreras es desdoblen en personatges que traslladen l’espectador a la Cuba colonial de mitjans del segle XIX, on un altre Joan Vidal maltractava la seva esclava Amèrica. “Hi va haver una burgesia catalana que va fer fortuna amb l’esclavisme com a negoci i això és visible en l’arquitectura, els carrers i les places de Barcelona“, comenta Joan Carreras.