L’especialista en història de la moda, Sílvia Rosés, analitza a ‘Plaça Tísnerl’evolució que han tingut les bosses de la compra per acabar convertint-se en un article de luxe. Marques exclusives com Dior, Chanel o Balenciaga, han aprofitat per estampar el seu logotip a les bosses de cartró i formar un nou complement de moda que ja llueixen models professionals com, per exemple, Kim Kardashian.

Malgrat que, “a priori”, semblin simples bosses de cartró, Rosés explica que “no són assequibles per a tothom“, perquè “les bosses només les donen després d’haver fet una compra a les respectives botigues”. D’aquesta forma, converteix aquest article en un complement de modasúper exclusiu“.

Tendències noves, ofertes noves

L’ascens considerable d’aquesta tendència de moda, juntament amb l’alta exclusivitat que la caracteritza, ha provocat que aplicacions de segona mà s’aprofitin de la demanda d’aquest article i l’ofereixin a un mòdic preu. A més, Rosés afegeix que, fins i tot, hi ha màfies queja estan venent còpies de bosses de les botigues més exclusives“.

Per això, l’especialista de moda considera que aquestes ofertes provoquen que ens veiem sotmesos a un hiperconsum altament preocupant“, i acabem vivint en “una societat que diu que som el que tenim” perquè “superant qualsevol condició de classe, podem arribar a ser qui vulguem a través del que comprem”.

De bosses de cartró a bosses de mà

Diverses marques de modahan ironitzatsobre les bosses de cartró, i les han convertides en bosses de mà. Entre les quals, Chanel, al 2009; Balenciaga, al 2017 i, sobretot, les bessones Venturini amb la marca Medea, a mig camí entre la moda i l’art contemporani.

Tot i això, la moda no únicament s’ha inspirat amb els articles de luxe, també s’han creat bosses de mà a partir d’objectes vulgars i quotidians. Hi destaquen marques com Celine, Louis Vuitton, Zara o Longchamp, entre d’altres.

Segons Rosés, “qualsevol cosa és susceptible d’esdevenir una font d’inspiració“. Per exemple, la dissenyadora de moda alemanya Jil Sander ha imitat les bosses de paper craft del supermercat i les ha transformades en bosses de mà. Seguint en el terreny del supermercat, Balenciaga ha representat les bosses de plàstic reutilitzables del supermercat Tesco, també, en bosses de mà.