El Centre de les Arts Lliures de la Fundació Brossa programa quatre funcions de ‘La veu submergida’, de Maria Palma, que es va poder veure fugaçment al Grec Festival de Barcelona. Un muntatge de 45 minuts que situa una gran peixera al mig de l’escenari, on l’artista se submergeix diverses vegades. Una píndola de poesia escènica a mig camí entre la dansa aquàtica i el teatre, per bé que Palma és una artista de circ.

Palma va ser nedadora de natació sincronitzada en edat escolar, però després va triar un camí més artístic i es va formar com a acròbata a l’escola Rogelio Rivel de Barcelona i a Rotterdam. Després de vuit anys liderant la companyia Madame Gaüc amb Raimon Mató va decidir rememorar el seu vincle amb el medi aquàtic. Però abans va entrenar-se fent apnees al Club Natació Barcelona. “Amb bones condicions, el meu màxim són tres minuts 40 segons, però a escena hi ha els nervis, la interpretació”, explica.

De barreres i superacions

‘La veu submergida’ té força d’autobiogràfic. “Volia parlar de silencis, barreres i superacions. D’un moment de la meva vida en què tot era un abisme. Interpreto una dona que vol entendre la seva identitat buscant en les profunditats, la part més inconscient”, detalla.

L’espectacle arriba a la Fundació Brossa, on roman entre l’11 i el 14 de gener, després de fer un total de vuit funcions, entre les quals la del Grec i a Tàrrega. El procés de creació va comptar amb dues beques, una de les quals la Premi Barcelona (avui Barcelona Crea), de l’Institut de Cultura de Barcelona.