El periodista musical i col·laborador del ‘Plaça Tísner‘ Nando Cruz, ens presenta diferents locals musicals que han deixat d’oferir concerts en directe o ho faran aviat. En concret, són cinc sales al voltant de la plaça de Catalunya que per diferents motius, o han tancat o han cancel·lat les actuacions. Es tracta del Milano Jazz Club, L’Horiginal, La Textil, El Arco de la Virgen i el City Hall. Repassem la situació de cada cas:

1. Milano Jazz Club

Hi programen concerts des del 2007. Ara, si res no canvia, haurà de tancar a finals de setembre perquè els apugen el lloguer. El Milano Jazz Club és un local situat a la ronda de la Universitat, al soterrani d’un Bracafé. Durant 16 anys s’hi ha pogut escoltar en directe blues, soul, però sobretot jazz. Nando Cruz remarca que dona feina a centenars de músics.

A més, assegura que no hi ha hagut cap tipus de conflicte amb els veïns, però que els propietaris “han preferit treure més diners” i l’han traspassat. En el seu lloc hi haurà un restaurant italià de pasta que forma part d’una franquícia. És un cas més de “la gentrificació i turistificació que està afectant les sales de concert de la zona”.

A última hora, però, ha sorgit la possibilitat de salvar la programació del Milano. Això sí, haurà de ser en un altre local. L’Ajuntament de Barcelona s’ha compromès a trobar una solució perquè el club pugui continuar oferint música en directe.

2. L’Horiginal

A 700 metres del Milano, hi ha el restaurant La Rubia, just enfront del MACBA. Els propietaris deixaven que un dia a la setmana hi haguessin recitals de poesia. Eren les sessions de L’Horiginal, amb 22 anys de trajectòria. També s’hi feien concerts de música, però no cada dia. En aquestes actuacions hi participaven artistes locals, però també s’hi podia escoltar música grega i d’altres orígens.

La situació del local és que no se’ls ha renovat el contracte i hauran de buscar una altra ubicació. Els nous llogaters paguen més i no volen programar poesia. Per tant, un altre projecte, en aquest cas de més de 20 anys, que s’ha de buscar un refugi nou.

3. La Tèxtil

L’any 2021 va tancar Rocksound i va obrir La Tèxtil. Ara, dos anys després, explica Nando Cruz, “ja s’ha reconvertit en discoteca per guiris“. Cruz assegura que s’hi han vist grans concerts de rock americà i country, “gèneres que en aquesta ciutat no tenien un espai de referència”. Després d’una inversió alta, els mateixos propietaris decideixen canviar de rumb com a discoteca.

Segons Nando Cruz, els empresaris no són defensors del rock, i el que busquen són activitats que els generin més ingressos. A més, explica que “la pressió econòmica en aquests barris és brutal i és difícil que surtin els números a un local de l’Eixample”. Per tant, considera que aquesta sala “era una anomalia, i Barcelona i el capital no accepta anomalies“.

4. El Arco de la Virgen

Abans de la pandèmia, l’any 2020, ja hi va haver una altra onada de tancaments. És el cas d’El Arco de la Virgen, que va desaparèixer l’any 2017. També van tancar el Gipsy Lou i el Moraima. El Arco, explica Nando Cruz, “va tancar per gentrificació, i es va rellogar com a botiga de roba“.

Per Cruz, “els espais culturals en aquesta zona no donen prou diners i fan nosa“. Pel periodista, “El Arco era refugi, espai de trobada i de proves de molts músics de l’est”. Per això, conclou, “abans, baixaves al centre de Barcelona i podies gaudir d’aquesta música sense haver de viatjar a Istanbul“.

5. City Hall

I per acabar, Nando Cruz destaca “la sala de concerts més cèntrica mai vista a Barcelona, la City Hall“. Tot i això, recorda, “ja fa anys que no s’hi programen concerts“. Primer, explica, va ser reconvertir-lo en tablao amb espectacles de flamenc. Després “va optar per la via més directa per captar guiris: discoteca“. Per tant, “els clients no són barcelonins, sinó els que venen a visitar la ciutat“.

Una prova: “Un dels últims concerts que hi vaig veure va ser el del Pau Heaton, cantant dels Housemartins, i tota la sala era plena d’anglesos vinguts expressament del seu país“. De fet, diu, “les entrades tenien el preu en lliures!“.